28 marca 2024

Potężna Kia zgarnęła tytuł Światowego Samochodu Roku. Komu przypadała reszta nagród?

Photos by Chris Chin / C Squared Photography for WCOTY © 2024 | Instagram: @CSquaredPhotography

Ponad 100 jurorów z całego świata podjęło jedną decyzję: Kia EV9 to Światowy Samochód Roku 2024. Choć konkurs zdominowały pojazdy elektryczne, w gronie nagrodzonych znalazły się też spalinowe rodzynki.

Tytuł Światowego Samochodu Roku przyznawany jest przez ponad 100 jurorów pochodzących z 6 kontynentów. W szranki mogą stanąć pojazdy oferowane co najmniej na 2 kontynentach i produkowane w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy rocznie.

Statuetka Światowego Samochodu Roku jest najbardziej prestiżową, ale niejedyną przyznawaną przez jury. Eksperci, poza wskazaniem głównego zwycięzcy, wybrali też laureatów kilku innych kategorii.

Przyjrzyjmy się zwycięzcom.

Kia EV9 – Światowy Samochód Roku 2024, Światowy Samochód Elektryczny Roku 2024

Kia EV9 zdobyła podwójną koronę. Nie tylko została Światowym Samochodem Roku 2024, ale też Światowym Samochodem Elektrycznym Roku 2024.

TU poznasz 6 najważniejszych cech tego modelu.

Kia EV9 to przełomowy model dla marki – przede wszystkim pod kątem designu, ale też rozmiarów i zastosowanych technologii. Ten samochód ma słuszną postawę (ponad 5 m długości) i potrafi przewieźć 6 lub 7 osób (w zależności od wersji). Fotele drugiego rzędu można obracać o 180 stopni, dzięki czemu pasażerowie siedzący w tylnej części auta mogą podróżować twarzą w twarz.

Opcjonalny system kamer może zastąpić lusterka boczne, a to niejedyne novum, które koreańscy inżynierowie wykorzystali w celu poprawy współczynnika oporu powietrza. EV9 dysponuje ponadto specjalnymi osłonami podwozia, kurtynami w przednim zderzaku czy aerodynamicznie ukształtowanymi felgami. Efekt? Cx na poziomie 0,28, co stanowi naprawdę imponujący rezultat. Przynajmniej jak na potężnego SUV-a.

W Polsce ten samochód oferowany jest od 323 900 zł (wariant z tylnym napędem) lub od 375 900 zł (odmiana 4x4). W obu wersjach akumulator trakcyjny ma 99,8 kWh pojemności. Moc odmiany RWD to 203 KM, a 4x4 – 384 KM. Kię EV9 zbudowano w oparciu o architekturę 800V, która pozwala na szybkie ładowanie z mocą do 240 kW.

Zasięg? Do 563 km (WLTP).

BMW serii 5 – Światowy Samochód Luksusowy Roku 2024

Premiera każdej kolejnej generacji serii 5 zawsze jest dużym wydarzeniem. Nie inaczej było w zeszłym roku, gdy światło dzienne ujrzało najnowsze wcielenie modelu. Przełomową zmianą było pojawienie się, po raz pierwszy w historii piątki, wariantu w pełni elektrycznego (i5).

Dzięki temu BMW serii 5 dysponuje teraz naprawdę szerokim spektrum źródeł napędu. Może być zasilane prądem, benzyną lub olejem napędowym, a warianty spalinowe również korzystają z pomocy układów zelektryfikowanych (miękka hybryda lub hybryda plug-in).

Tytuł luksusowego samochodu roku łatwiej zrozumieć, gdy spojrzymy na wymiary nowej serii 5, która – po raz pierwszy w historii – mierzy powyżej 5 m (a dokładnie: 506 cm).

Hyundai Ioniq 5 N – Światowy Samochód Sportowy Roku 2024

650 KM mocy, napęd 4x4 i pierwsza setka w 3,4 s – trudno mówić o Światowym Samochodzie Sportowym bez przytoczenia jego parametrów. Szczególnie gdy te są tak imponujące, jak ma to miejsce w przypadku Hyundaia Ioniq 5 N.

Warto jednak pamiętać, że mamy do czynienia z samochodem elektrycznym. Ioniqa 5 N oparto na instalacji 800V, dzięki czemu oferuje on ultraszybkie ładowanie akumulatora trakcyjnego o pojemności 84 kWh.

Jednak i w tej beczce miodu jest łyżka dziegciu. Triumf Ioniqa N przypomina nam, że Hyundai zakończył sprzedaż spalinowych modeli z usportowionej gamy N. Przynajmniej w Europie.

Volvo EX30 – Światowy Samochód Miejski Roku 2024

Volvo EX30 to kolejny argument potwierdzający tezę, że tegoroczny plebiscyt należał do samochodów elektrycznych. Ten SUV jest najmniejszym modelem w gamie szwedzkiej marki, choć nietrudno zauważyć, że oferowane w latach 2006-2012 Volvo C30 było znacznie bardziej filigranową propozycją. Cóż, znak czasów.

Od strony technicznej EX30 imponuje. Jest dostępne z napędem tylnym (272 KM) lub 4x4 (428 KM), dysponuje szeregiem systemów asystujących oraz... solidną nadwagą. Z masą własną zaczynającą się od 1830 kg waży niemal dwa razy więcej, niż np. spalinowe Suzuki Swift.

Ale do tego musimy już przywyknąć. Elektromobilność zmienia również zasady panujące w miejskiej dżungli.

Toyota Prius – Światowy Samochodowy Design Roku 2024

Panie i Panowie – stało się! Toyota potrzebowała 27 lat i pięciu generacji, by przemienić Priusa z brzydkiego kaczątka w ikonę motoryzacyjnego designu. Niejako przy okazji model ten przeszedł też wyboisty szlak: od nietypowego samochodu o niezrozumiałej koncepcji do trendsettera wyznaczającego wzorce, za którymi podąża cały świat.

I choć można dyskutować, czy nowy Prius jest najładniejszym autem roku, z całą pewnością nie sposób odmówić mu urody. Atrakcyjne nadwozie wyróżnia się na drodze, a zastosowane rozwiązania techniczne to creme de la creme wśród napędów zelektryfikowanych.

Suma wszystkich zalet sprawia, że nowemu Priusowi jakieś wyróżnienie się po prostu należało. Może być i za design.