Szwedzka e-autostrada: 12 minut w ruchu i 300 km zasięgu

Szwecja buduje pierwszą na świecie zelektryfikowaną drogę, na której pojazdy na prąd będą mogły ładować się podczas jazdy. Ma być gotowa do 2025 roku, a sama e-autostrada będzie mieć długość 21 km.
Zdaniem analityków wprowadzenie elektrycznych dróg pozowałoby na zmniejszenie rozmiaru baterii w elektrykach nawet o 70 %. Szwecja i Niemcy od kilku lat mają obiekty demonstracyjne na drogach publicznych. Również Francja planuje uruchomić odcinek pilotażowy drogi elektrycznej (TUTAJ dowiesz się, jak wydłużyć żywotność akumulatora w elektryku).
Pierwsza e-autostrada na świecie ma być wstępem – jeśli projekt się powiedzie – do poszerzenia dróg elektrycznych w Szwecji o kolejnych 3000 km do 2035 roku. Inwestycja jest konsekwencją przegłosowania przez PE ustawy o zakazie sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. Od tego czasu wszystkie nowe auta będą musiały mieć zerową emisję CO2. Dlatego kraje europejskie spieszą się z przygotowaniem infrastruktury potrzebnej do przejścia na elektromobilność.
Pierwsza e-autostrada
Szwecja przekształca autostradę w trwale zelektryfikowaną drogę – pierwszą tego typu na świecie. Na drodze elektrycznej samochody i ciężarówki mogą ładować się podczas jazdy. Eksperci podkreślają, że tzw. „ładowanie dynamiczne” pozwala pokonywać większe odległości z mniejszymi bateriami i unikać czekania na stacjach ładowania.
„Uważamy, że elektryfikacja jest drogą do dekarbonizacji sektora transportu i pracujemy nad wieloma rozwiązaniami" – powiedział na łamach Euronews Next Jan Pettersson, dyrektor ds. rozwoju strategicznego w Trafikverket, szwedzkiej administracji transportowej.
Wybrana autostrada w postaci trasy europejskiej E20, łączy węzły logistyczne między Hallsberg i Örebro, położone pośrodku trzech głównych miast kraju: Sztokholmu, Göteborga i Malmö. E-autostrada ma mieć długość 21 km. To droga łącząca największe szwedzkie miasta, a więc istotna zarówno z punktu komunikacyjnego jak i zaopatrzenia – donosi portal elektromobilni.pl.
Przejazd tego odcinka z maksymalną dozwoloną prędkością zajmie około 12 minut. Moc ładowania na poziomie 200 kW pozwoli uzupełnić energię w baterii samochodu osobowego na kolejne 300 km jazdy. Jeśli pomysł się sprawdzi, to podobne rozwiązanie może być wdrożone w całym kraju. Projekt jest obecnie na etapie zamówień i ma zostać zrealizowany do 2025 roku.
E-autostrada: trzy metody ładowania
Metoda ładowania dla odcinka e-autostrady na drodze E20 nie została jeszcze szczegółowo ustalona. Istnieją jednak trzy rodzaje ładowania: system sieci trakcyjnej, system przewodzący (naziemny) i system indukcyjny.
W jednym z wcześniejszych badań przeprowadzono symulację wzorców ruchu 412 prywatnych samochodów na częściach szwedzkich dróg krajowych i europejskich. Stwierdzono, że połączenie ładowania w domu z ładowaniem dynamicznym może zmniejszyć rozmiar akumulatora nawet o 70 procent. Naukowcy stojący za badaniem uważają również, że nie wszystkie drogi w Szwecji muszą być zelektryfikowane. Aby system działał poprawnie, wystarczy zelektryfikować jedynie 25 procent dróg.
Inne kraje, takie jak Włochy, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Indie, także zapowiadają budowę systemów ERS, planując rozbudowę kolejnych 3000 km dróg elektrycznych do 2045 r. Szwecja nawiązała współpracę z Niemcami i Francją w celu wymiany doświadczeń poprzez współpracę władz i badań nad drogami elektrycznymi.