Audi robi duży zwrot! Pięć modeli z wielką aktualizacją i… powrotem fizycznych przycisków

Audi wprowadza największy od lat pakiet zmian dla pięciu kluczowych linii modelowych. A5, A6, Q5, A6 e-tron i Q6 e-tron na początku 2026 roku dostaną zupełnie nowe oprogramowanie, poprawioną dynamikę jazdy, bardziej zaawansowane systemy asystujące – i niespodziankę, której wielu kierowców się nie spodziewało. To powrót fizycznych przycisków. Największe emocje budzi Q6 e-tron, który otrzyma dodatkową moc jako… funkcję „na żądanie”.
- Aktualizacja obejmie pięć linii modelowych: A5, A6, Q5, A6 e-tron i Q6 e-tron.
- Producent z Ingolstadt poprawi m.in. dynamikę jazdy i wprowadzi nowe systemy asystujące kierowcy.
- Większa moc dla elektrycznego Q6 e-tron dostępna będzie jako funkcja.
Audi udoskonala swoje modele, oparte na platformach PPC i PPE. Co ciekawe, obok modeli spalinowych, modernizacje dotykają również aut na prąd – informuje portal elektromobilni.pl.
„Te kompleksowe innowacje w imponujący sposób pokazują przyszłościową zdolność platformy PPE w samochodach elektrycznych oraz platformy PPC w pojazdach spalinowych” – mówi Geoffrey Bouquot, dyrektor ds. technologii Audi.
Aktualizacje Audi 2026: poprawiony system rekuperacji
Podczas ostatniej aktualizacji Audi zwiększa także efektywność modeli elektrycznych opartych na platformie PPE. W tym przypadku ulepszeniu ulega system rekuperacji. Dzięki temu Q6 i A6 e-tron mogą teraz wyhamować aż do całkowitego zatrzymania bez przechodzenia na tradycyjne hamulce cierne (taki system działa np. w Teslach).
Zapewnia to szczególnie płynne, komfortowe wytracanie prędkości. Dodatkowa odzyskana energia kinetyczna jest wykorzystywana do rekuperacji, co poprawia efektywność i zasięg.
Ponadto Audi Q6 e-tron będzie dostępne z większą mocą, oferowaną w formie funkcji na żądanie – czytamy w komunikacie prasowym. Dziś auto dysponuje mocą 292 KM.
Wyższy poziom bezpieczeństwa
Na kilku rynkach dostępna będzie zaawansowana wersja adaptacyjnego asystenta jazdy. System ten nie tylko utrzymuje pojazd w pasie ruchu tak długo, jak długo ręce kierowcy pozostają na kierownicy, ale od teraz wspiera także jego zmiany. Tam, gdzie jest to możliwe, kierowca może zainicjować wspomaganą zmianę pasa poprzez włączenie kierunkowskazu; następnie pojazd samodzielnie kieruje się na wybrany pas.
Jeszcze większe bezpieczeństwo i komfort w ruchu miejskim zapewnia m.in. rozpoznawanie znaków drogowych. Po aktywowaniu systemu pojazd autonomicznie dostosowuje swoją prędkość do obowiązujących znaków.
Samochód rozpoznaje również znaki stop, ostrzegające o nierównych nawierzchniach oraz zasady pierwszeństwa na podstawie informacji zapisanych w danych trasy. Dzięki temu może automatycznie redukować prędkość, gdy jest to wymagane.
Aktualizacje Audi 2026: parkowanie na życzenie
Wraz ze zmianą roku modelowego Audi rozszerza także funkcje parkowania i manewrowania dostępne w opcjonalnym systemie asystent parkowania pro.
Jak to działa? Asystent cofania przejmuje sterowanie kierownicą na ostatnich 50 m podczas cofania, co ułatwia manewrowanie, zwłaszcza w wąskich uliczkach. Dodatkowy asystent manewrowania wspiera kierowcę w ciasnych sytuacjach parkingowych, aby zapobiec uszkodzeniom.
Szczególnie praktyczną funkcją jest powtarzanie zapisanych manewrów parkowania. System może zapisać pięć różnych manewrów parkingowych, każdy o długości do 200 m, a następnie autonomicznie je odtworzyć.
Nowa funkcja parkowania w garażu za pomocą smartfona działa nawet bez konieczności wcześniejszego przejazdu obok miejsca parkingowego. Wymaga ona asystenta parkowania pro z funkcją zdalną, będącą częścią pakietu „Tech pro”.
Ulepszenia we wnętrzu
W kabinie również nastąpiła drobna, aczkolwiek istotna zmiana. Otóż Audi zastąpiło część wcześniejszych dotykowych elementów sterujących fizycznymi przyciskami obsługującymi różne funkcje pojazdu.
Wszystkie modele otrzymają nowy interfejs użytkownika, znany już z Audi Q3. Dzięki uproszczonym ikonom i przejrzystej strukturze, obsługa ma się stać wyraźnie łatwiejsza. Klienci będą mogli wybierać między trzema trybami wirtualnego kokpitu – klasycznym okrągłym zestawem wskaźników, widokiem nawigacji lub zintegrowanym wyświetlaczem systemów asystujących kierowcy.
W odświeżonych modelach funkcje interfejsu Audi smartphone interface zostaną jeszcze mocniej zintegrowane z systemem infotainment. Użytkownicy będą mogli wyświetlać nawigację, multimedia i sparowany telefon nie tylko na ekranie dotykowym MMI, ale również w wirtualnym kokpicie Audi oraz na wyświetlaczu pasażera.
Aktualizacje Audi 2026: rozbudowane AI
Co jeszcze? Samouczenie się asystenta głosowego zostaje rozszerzone o nowe funkcje wykorzystujące sztuczną inteligencję. Dzięki dostępowi do informacji zapisanych w dzienniku pokładowym, Audi assistant może odpowiadać na szczegółowe pytania dotyczące pojazdu.
Z kolei dzięki integracji z ChatemGPT obsługa pomiędzy różnymi funkcjami stanie się jeszcze bardziej intuicyjna. Możliwe będzie wyszukiwanie celów podróży i treści rozrywkowych przy użyciu ogólnych opisów – takich jak „włoska restauracja z widokiem na Ren”, zamiast podawania dokładnego adresu. Wyszukiwanie stanie się więc bardziej elastyczne i wygodne.
Kierowcy będą mogli również korzystać ze sterowania głosowego, aby obsługiwać różne systemy wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny system jazdy czy kontrola dystansu. Ponadto system będzie rozpoznawał wzorce zachowań i automatycznie przyjmował je jako rutyny.
Przykładami mogą być aktywacja adaptacyjnego asystenta jazdy na autostradzie albo podnoszenie pojazdu za pomocą funkcji lift, przydatnej np. podczas przejazdu przez tory kolejowe lub wysoki krawężnik.
Opcjonalna kamera pokładowa
Kolejną nowością w ofercie o której informuje Audi, będzie opcjonalna kamera pokładowa, zintegrowana bezpośrednio w podstawie lusterka wewnętrznego. Nagrywa ona wideo w rozdzielczości 4K i rejestruje wszystko, co dzieje się przed pojazdem. Dzięki technologii High Dynamic Range (HDR) oraz czułemu sensorowi zapewnia szczegółowe nagrania nawet w wymagających warunkach oświetleniowych.
Zdjęcia i nagrania wideo można rozpoczynać i zatrzymywać za pomocą dedykowanej aplikacji na centralnym wyświetlaczu. Szczególnie praktyczna jest funkcja event, która korzysta z ciągłego nagrywania w buforze pierścieniowym. Po aktywowaniu – automatycznie, w przypadku wypadku lub manualnie – zapisuje 30 sekund przed i po zdarzeniu – podkreśla firma w komunikacie.
W razie potrzeby automatyczne nagrania mogą być również wywoływane przez określone działania, takie jak włączenie świateł awaryjnych czy hamowanie awaryjne. Wszystkie dane i nagrania zapisywane są wyłącznie lokalnie na karcie SD – nic nie jest przesyłane poza pojazd.
Oprócz obrazów i nagrań rejestrowane są także dane nawigacyjne, prędkość oraz czas. Wszystkie zdjęcia i nagrania można będzie wyświetlać w dużym formacie bezpośrednio na centralnym wyświetlaczu.