Młodzież stawia na luksus – badanie Duda Cars dowodzi, że marki premium to oczko w głowie dla gen Z

Zaledwie 4% przedstawicieli Pokolenia Z nie chce samochodu segmentu premium. Jednak ich definicja luksusu odbiega od tego, do czego przywykły starsze generacje. Sprawdźmy, o czym marzą najmłodsi kierowcy i jak na ich aspiracje odpowiada rynek.
Pokolenie Z, Gen Z, zetki – zwał, jak zwał. Niezależnie od etykiety, chodzi o grupę osób urodzonych w latach 1995-2012. Ich wspólnym mianownikiem jest fakt, że stanowią pierwsze pokolenie nieznające czasów sprzed dominacji internetu i mediów społecznościowych. Z tego powodu określa się ich mianem „cyfrowych tubylców”. Jak to generacyjne zrośnięcie z nowymi technologiami rzutuje na motoryzacyjne wybory? Preferencje najmłodszych kierowców postanowił sprawdzić dealer Mercedesa – firma Duda Cars.
Oczekiwania pokolenia Z
Zanim przejdziemy do wniosków płynących z badania, warto pokrótce scharakteryzować samych przedstawicieli pokolenia Z. Nikogo nie powinno zdziwić, że „cyfrowi tubylcy” wiedzę na temat produktów i usług czerpią głównie z Internetu, szukając w nim opinii ekspertów w danym obszarze. Pytanie Google'a o radę jest dla zetek bardziej naturalne niż proszenie o pomoc najbliższych.
Wedle raportu przygotowanego przez firmę Duda Cars, gen Z to ludzie pragmatyczni i z nastawieniem indywidualistycznym, ale zarazem chcący być częścią inkluzywnego społeczeństwa. Są aktywni politycznie i społecznie, cenią sprawiedliwość i zrównoważony rozwój, oczekując przy tym zaangażowania w walkę ze zmianami klimatycznymi.
Jak ta charakterystyka zetek przekłada się na ich motoryzacyjne wybory? Przede wszystkim okazuje się, że najmłodsi kierowcy przykładają dużą wagę do zgodności marki ze swoim światopoglądem. Ten wniosek jest zbieżny z „książkową” definicją pokolenia Z. W jej myśl zetki co do zasady stawiają na zaangażowanie w sprawy społeczne.
W opinii najmłodszej generacji kierowców, firmy motoryzacyjne powinny wykazywać się innowacyjnością, wiarygodnością oraz odpowiedzialnością. Ważna jest również personalizacja procesu zakupowego. A to prowadzi ich do salonów marek segmentu premium. Lub chociaż marzeń o wyjechaniu własnym samochodem właśnie z jednego z nich.
Duda Cars o motoryzacyjnych wyborach zetek
Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Duda Cars, przytłaczająca większość najmłodszych kierowców widzi się właśnie w kabinie aut z wyższej półki. 29% respondentów już posiada samochód marki premium, a 67% chciałoby taki mieć. Co interesujące, zaledwie 4% nie marzy o takim pojeździe.
Jednak to przecież dość kosztowne marzenie. Aby je zrealizować niezbędna jest pomoc rodziny – zaledwie 33% badanych kupiło swój pojazd za własne środki. Przypomnijmy, że najstarsi przedstawiciele pokolenia Z kończą w tym roku 30 lat.
Patrząc na wyniki badania dostrzec można również pewną rozbieżność pomiędzy teoretyczną charakterystyką pokolenia a wartościami, za które jego przedstawiciele cenią swoje ulubione marki samochodów. I tak, wskazując najważniejsze spośród owych wartości, aż 34% respondentów stwierdziło, że ważne jest, aby marka „przykuwała uwagę i była wyznacznikiem statusu”. Cóż, to dość dalekie od postulatów inkluzywnego społeczeństwa...
Jednak jak mówi specjalizujący się wa badaniu zachowań konsumentów dr Marcin Leszczyński, fakt że deklarowane wartości odbiegają od realnych działań nie jest niczym wyjątkowym i jako taki zdarza się w każdym pokoleniu.
Duda Cars – #ŁączymyPokolenia
Dlaczego firma Duda Cars postanowiła w ogóle zająć się motoryzacyjnymi wyborami zetek? To element szerszej kampanii #ŁączymyPokolenia. Jej celem jest stworzenie „przestrzeni do dialogu międzypokoleniowego – niezależnie od wieku, doświadczeń czy stylu życia” – deklarują przedstawiciele firmy. Chodzi też o lepsze zrozumienie decyzji zakupowych gen Z i poznanie potrzeb jej przedstawicieli.
W końcu międzypokoleniowa solidarność to codzienność w tej firmie. Jak powiedziała Maria Duda, wiceprezes Duda-Cars, „Łączenie pokoleń jest nam bardzo bliskie. Duda-Cars tworzy międzypokoleniowy zespół – mamy przedstawicieli pokoleń X, Y, Z i widzimy, jak wiele możemy się od siebie nawzajem uczyć”.
Akcja #ŁączymyPokolenia to element obchodów 20-lecia Duda Cars. Czyli rodzinnego przedsiębiorstwa, które zaczynało od jednego salonu Mercedesa w Poznaniu, a dziś jest jedną z największych firm dealerskich w Polsce. Bogatą ofertę Duda Cars znaleźć można również w serwisie OTOMOTO.
W ramach kampanii #ŁączymyPokolenia przewidziane są m.in. międzypokoleniowe warsztaty, wydarzenia lokalne, inicjatywy edukacyjne oraz spotkania, których celem jest wspólne działanie i budowanie mostów między ludźmi niezależnie od wieku.