25 kwietnia 2023

Fiat Tipo Cross SW – Praktyczny i oszczędny. Tylko co z tą ceną? | Test OTOMOTO TV

Fiat Tipo to samochód legenda. Mało kto pamięta, że uśmiercony w 1995 roku powrócił po 20 latach i przebojem wjechał w pejzaż motoryzacyjnego świata. Wszystko za sprawą prostej konstrukcji, niskiej ceny i bezawaryjnych silników. Dzisiaj Fiat Tipo to kompletnie inne auto. Czym może zachwycić wersja SW Cross?

Kto pamięta? To już historia

Pierwszy Fiat Tipo został zbudowany na bazie globalnej płyty podłogowej, wspólnej dla m.in. Fiata Tempra oraz Coupé, Lancia Delta II, Alfy Romeo 155. Auto zaprezentowane zostało w styczniu 1988 roku, jako następca modelu Ritmo i konkurować miało z Volkswagenem Golfem III, Honda Civic, Oplem Astrą F, Fordem Escortem i innymi autami kompaktowymi. W 1993 roku auto przeszło delikatny faceliftig, jednak drugiej generacji nigdy się nie doczekało.

W 2015 roku Tipo znowu pojawiło się na rynku na fali mody na samochody budżetowe. Tym razem jednak nowe Tipo było wspólnym dziełem Fiata i tureckiej spółki joint venture Tofas, która od końca lat 60. produkowała na licencji różne modele Fiata z myślą o lokalnych rynkach.

Na bliskim wschodzie, w Afryce no i w Turcji nowy model otrzymał nazwę Egea. W Europie powrócono do modelu Tipo. Auto ma długość 4,57 m, szerokość 1,79 m i rozstaw osi 2,64 m.

Najchętniej wybierany kompakt

W Polsce sprzedaż Tipo ruszyła w 2016 roku. Rok później pojawiła się odmiana SW, czyli kombi, która potroiła sprzedaż modelu. Tipo przez kilka lat było najlepiej sprzedającym się samochodem wśród klientów indywidualnych. Wszystko za sprawą obszernego wnętrza, funkcjonalnych rozwiązań, trwałych silników, ale przede wszystkim niskiej ceny. Najtańsze wersje Tipo kosztowały poniżej 45 tys. zł.
Dzisiaj Fiat Tipo a szczególnie SW Cross już tak tani nie jest. Więcej o tym przeczytasz TUTAJ.

Zresztą sam producent nie chce być kojarzony z samochodami budżetowymi. Fiat Tipo SW Cross nadal jednak potrafi zachwycić przestronnością i funkcjonalnością. Szczególnie w odmianie z silnikiem wysokoprężnym 1,6 MultiJet 130 KM.

Wersja Cross to ukłon Fiata w stronę crossoverów. Samochód ma większe koła, wzmocnione zderzaki, większy o 4 cm prześwit oraz plastikowe nakładki na błotniki, progi i zderzaki. Wszystko, by sprawić poczucie większej dzielności w terenie. W rzeczywistości nie jest to auto terenowe, a jedynie podniesieni kompakt. Jednak tam, gdzie nie potrzeba crossovery, a SUV okazuje się za duży, kompaktowe Tipo Cross sprawdzi się idealnie.

Fiat Tipo — facelifting

W październiku 2020 roku Fiat Tipo przeszedł obszerną restylizację. Zmiany objęły m.in. atrapę chłodnicy z nowym logo, światła przednie i tylne (od teraz wykonane w technologii LED), oraz zderzaki.

Wewnątrz producent wprowadził m.in. zmodernizowaną deskę rozdzielczą i tablicę przyrządów, nowy system multimedialny z 10-calowym wyświetlaczem dotykowym, 7-calowy wyświetlacz zegarów cyfrowych zamiast analogowych zegarów, nowe wzory tapicerek, oraz wersje wyposażenia.

Fiat Tipo SW Cross – jaki silnik?

Gama silników nie była szczególnie szeroka, a po liftingu z 2020 roku pojawiły się nowe 3 cylindrowe silniki Fiata z serii FireFly. Z jednostek wysokoprężnych bez zmian pozostał Diesel 1.3 MultiJet, natomiast 1.6 MultiJet otrzymał o 10 KM większą moc. Przy okazji zmieniona została także skrzynia zmiany biegów.

Dzisiaj gama jest jeszcze mniejsza. Podstawowy silnik to trzycylindrowy litrowy o mocy 100 KM. Wśród Diesli pozostał już tylko 1.6 l. R4 MultiJet o mocy 130 KM i miękka hybryda 1.5 l. MHEV o mocy 130 KM.

Ile kosztuje Fiat Tipo SW Cross?

Moda na samochody budżetowe już dawno minęła, ba nikt nawet nie chce być z nimi kojarzony. Dlatego Fiat Tipo poprawił nieco jakość wykonania, zrezygnował z budżetowej, czyli taniej wersji deski rozdzielcza, a liczne dodatki i wyposażenie sprawiają, że auto może konkurować z pozostałymi autami w klasie.

Wszystko to przekłada się jednak na cenę. Niestety już nie tak atrakcyjną, jak kilka lat temu. I tak nowy Fiat Tipo SW Cross kosztuje dzisiaj przynajmniej 117 tys. zł.

W naszym teście wideo testujemy Fiata Tipo Cross z 2023 roku. Auta Fiata kupowano ze względu na ich prostotę, niezawodność i dobrą cenę. Tipo Cross jest nieskomplikowany i funkcjonalny, ale jak to przekłada się na jego cenę? Czym to auto wyróżnia się na tle konkurencji? Jaka funkcja znana jest tylko i wyłącznie z Fiata? Jak to auto radzi sobie w mieście i na trasie? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.

Fiat Tipo Cross SW
Fiat Tipo Cross SW
Fiat Tipo Cross