25 października 2024

Chiński GAC wchodzi do Europy. Jakie modele zaoferuje?

GAC Aion V - przód

GAC, czyli Guangzhou Automobile Corporation, to kolejny koncern z Państwa Środka, który planuje zadomowić się w Europie. Na początek do sprzedaży trafi średniej wielkości SUV o nazwie Aion V.

Marka GAC działa od niemal 70 lat. Jest obecnie piątym pod względem liczby sprzedanych samochodów producentem w Chinach. Dotychczas jego produkty, w tym marki, jak Trumpchi czy Hyptec, nie były jednak szeroko znane w Europie.

Teraz ma się to zmienić. Jak donosi niemiecki portal Ecomento, GAC planuje ekspansję na rynki Unii Europejskiej. Ba, podczas niedawno zakończonych targów motoryzacyjnych w Paryżu, Chińczycy wystawiali jeden ze swoich modeli – informuje portal elektromobilni.pl.

GAC w Europie: Aion V

Pierwszy model, który będzie oferowany na Starym Kontynencie, to Aion V. Jest on SUV-em klasy średniej. Mówimy więc o wyjątkowo popularnym, choć mocno zatłoczonym segmencie.

Samochód ma 4,65 m długości i dysponuje akumulatorem trakcyjnym o pojemności 62, 75 lub 90 kWh. Zasięg wynosi, odpowiednio, 520, 650 lub 750 km. Należy jednak pamiętać, że mówimy tu o chińskim cyklu pomiarowym CLTC. Moc GAC-a Aiona V waha się od 204 do 224 KM.

Wewnątrz to chińskie auto wyróżnia się m.in. dwuramienną kierownicą, cyfrowym zestawem wskaźników, 14,6-calowym systemem informacyjno-rozrywkowym z ekranem w układzie poziomym i oryginalnie zaprojektowaną konsolą środkową.

To nie koniec ekspansji

GAC Aion V na rynku ma rywalizować m.in. z Teslą Model Y, BYD-em Sealem U, Volkswagenem ID.4, Toyotą bZ4X czy Kią EV6. Nie będzie jednak jedynym samochodem w europejskiej gamie tej chińskiej marki (TUTAJ przeczytasz test Kii EV6 AWD).

Jak podaje Ecomento, „firma chce eksportować więcej podstawowych modeli, w tym SUV-a i hatchbacka w segmencie B”. Szczególnie hatchback mógłby stanowić interesującą propozycję.

Konkurenci z Europy pracują nad niedrogimi modelami w rodzaju Volkswagena ID.2 czy Skody Epiq. GAC mógłby jednak być jeszcze tańszy. To bowiem jeden z niewielu producentów samochodów, który jest w stanie samodzielnie badać, rozwijać i produkować akumulatory do aut na prąd.

GAC w Europie: ambitne plany

„GAC jest gotowy stać się głównym graczem na szybko rozwijającym się europejskim rynku pojazdów elektrycznych” – informują przedstawiciele tej chińskiej firmy. Na naszym rynku mają pojawić się także pozostałe opracowywane przez tę markę technologie, „w tym stacje ładowania do inteligentnego domu zgodnie z europejskimi standardami, baterie półprzewodnikowe i ceramiczne tarcze hamulcowe z włókna węglowego". Zarówno Aion V, jak i inne modele mają być oferowane jako „rozwiązania dostosowane do potrzeb europejskich konsumentów” – podkreśla producent.

Według doniesień, GAC początkowo zacznie wchodzić na rynek europejski w mniejszych krajach. Duże rynki, takie jak Niemcy lub Francja, nie będą miały swojego przedstawicielstwa do 2026 roku.

W Chinach druga generacja modelu Aion V jest sprzedawana w cenie 129 800-189 800 juanów, co odpowiada kwotom od 73 300 do 107 000 zł. Nic nie wiadomo jeszcze o cenach tego modelu w Europie, jak również o tym, czy wśród „mniejszych krajów” znajdzie się także Polska.

Wiadomo, że ceny w Unii Europejskiej będą musiały być wyższe niż w Chinach – pytanie tylko, o ile. Czy GAC zagrozi tylko chińskim rywalom, czy także amerykańskim i europejskim? Czekamy aż zapowiadana ekspansja nabierze realnych kształtów (TUTAJ przeczytasz o ekspansji Leapmotora do Polski).

GAC Aion V - przód
GAC Aion V - przód
GAC Aion V - tył
GAC Aion V - kokpit
GAC Aion V - bagażnik