26 września 2023

Jak sprawdzić przekaźnik w samochodzie?

przekaźnik
Zdjęcie: gettyimages.com

Choć przekaźnik to niewielkie urządzenie elektryczne, jest on kluczowy do funkcjonowania wielu podzespołów samochodu. Podpowiadamy, co świadczy o usterkach przekaźników i wyjaśniamy, jak sprawdzić ich działanie.

Wraz z rosnącym wiekiem samochodu na jaw może wyjść mnóstwo problemów, które często dotyczą układów elektrycznych. Mogą to być uszkodzone zaciski, przepalone bezpieczniki, przerwane przewody, a nawet uszkodzone przekaźniki.

Warto mieć wiedzę, jak zdiagnozować powyższe problemy. Tym bardziej że współczesne samochody są skomplikowane i wykorzystują wiele komponentów elektrycznych o wysokim napięciu. Właśnie w nich kluczową rolę odgrywają przekaźniki.

Jak działają przekaźniki samochodowe?

Istnieje wiele typów przekaźników. Są to tak naprawdę przełączniki z wewnętrznym elektromagnesem, odpowiadającym za otwieranie i zamykanie obwodu, aby w ten sposób zarządzać przepływem energii elektrycznej

Prawdziwa zaleta przekaźnika samochodowego, poza automatyzacją, to możliwość jednoczesnego przełączenia wielu obwodów. Co istotne, w ramach jednego przekaźnika mogą zostać przekazane różne typy napięcia.

Przekaźniki zapewniają działanie m.in. klaksonu, reflektorów, wentylatora, pompy paliwa i innych elementów znajdujących zastosowanie we współczesnych samochodach. Są one zlokalizowane w różnych częściach pojazdu.

Jak sprawdzić przekaźniki miernikiem?

Podstawowym urządzeniem wykorzystywanym do sprawdzenia działania przekaźnika samochodowego jest multimetr. Kosztuje on kilkadziesiąt złotych i pozwala wykryć problemy z urządzeniami i układami elektrycznymi.

Jak go używać? Za jego pomocą należy zmierzyć rezystencję lub ustawić go w symbol diody. Jeśli multimetr nie pokaże żadnej wartości, oznacza to, że przekaźnik jest przepalony. Warto też sprawdzić napięcie na styku NO.

Dokładnie chodzi o styki 30 i 87. W przypadku, gdy wskaźnik urządzenia jest ustawiony na symbolu diody, powinno pojawić się wskazanie: 000.

Jak sprawdzić główny przekaźnik?

Główny przekaźnik służy do zasilania większości elementów samochodu, w tym m.in. modułu sterującego silnika. Objawy jego nieprawidłowego działania to:

  • niemożność uruchomienia pojazdu
  • zapalenie się lampki kontrolnej silnika
  • gaśnięcie silnika, jeśli udało się go uruchomić, pomimo awarii przekaźnika głównego

Sprawdzanie głównego przekaźnika należy rozpocząć od ustalenia, gdzie się on znajduje. Aby to zrobić, potrzebna jest druga osoba, znajdująca się obok skrzynki bezpieczników. Jeśli przy próbie włączenia zapłonu nie usłyszy ona odgłosu kliknięcia, oznacza to uszkodzony przekaźnik główny. Jeśli usłyszy, usterka nie dotyczy przekaźnika.

Co zrobić przy wadliwym przekaźniku głównym? Najlepiej wymienić go na inny, znajdujący się w układzie, i ponownie przekręcić kluczyk w stacyjce. W przypadku, gdy silnik można uruchomić, oznacza to właściwe zdiagnozowanie problemu (TUTAJ poznasz ukryte funkcje kluczyka z pilotem).

Jak sprawdzić przekaźnik pompy paliwa?

W przypadku uszkodzonego przekaźnika pompy paliwa rozrusznik będzie się kręcił, ale samochód nie da się odpalić. Dzieje się tak, ponieważ paliwo nie będzie docierało do jednostki napędowej (TUTAJ przeczytasz, czym grozi jazda z minimalnym poziomem paliwa).

Na szczęście przekaźniki pompy paliwowej można łatwo przetestować i wymienić samodzielnie. Należy zacząć od wyjęcia przekaźnika pompy paliwa z pojazdu, aby móc go wyczyścić i sprawdzić. Znajduje się on w skrzynce bezpieczników umiejscowionej w komorze silnika.

Następnie można użyć multimetru, aby zbadać rezystancję przechodzącą przez obwód przekaźnika. W przypadku, gdy na ekranie multimetru nie widnieje żadna wartość, trzeba wymienić go na nowy.

Jak sprawdzić przekaźnik świec żarowych?

Świece żarowe są stosowane w silnikach wysokoprężnych, aby umożliwić ich rozruch. Jeśli w samochodzie pojawia się problem z uruchomieniem jednostki napędowej, może to być nie tylko winą świec, ale i przekaźnika (TUTAJ poznasz wady i zalety diesla/silnika benzynowego).

Zanim przystąpimy do sprawdzania przekaźnika, warto przyjrzeć się kablom i połączeniom. Gdy wszystko jest z nimi w porządku, przechodzimy do przekaźnika. W tym celu należy:

  • multimetrem sprawdzić napięcie na wejściu i połączenie masowe (razem z bezpiecznikiem świec żarowych)
  • sprawdzić włącznik stacyjki
  • sprawdzić czujnik temperatury
  • sprawdzić miernikiem przekaźnik świec żarowych

Jak sprawdzić przekaźnik klimatyzacji?

Gdy przekaźnik klimatyzacji ulegnie awarii, może się pojawić jeden z poniższych problemów:

  • nie uruchamia się sprężarka klimatyzacji
  • nie działa panel klimatyzacji
  • brak chłodzenia kabiny

Przekaźnik klimatyzacji często jest umiejscowiony w wewnętrznej skrzynce bezpieczników. Do sprawdzenia jego działania najlepiej użyć multimetru.

Jak sprawdzić przekaźnik wycieraczek?

W przypadku, gdy wycieraczki nagle przestają działać, niekoniecznie musi to być problem z ich silniczkiem. Zanim do niego dojdziemy, warto sprawdzić przekaźnik, który powinniśmy znaleźć w skrzynce bezpieczników wewnątrz samochodu.

Aby go sprawdzić, wystarczy wyjąć go ze skrzynki i obejrzeć. Jeśli będzie przepalony – na pewno to zauważymy. Gdy po wymianie przekaźnika na nowy wycieraczki nadal nie będą działały, problemu należy szukać gdzie indziej (TUTAJ dowiesz się, jak wymienić pióra wycieraczek).

Ile kosztuje wymiana przekaźnika?

Koszt samego przekaźnika wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Warsztat za wymianę może zażyczyć sobie od 20 zł.

Podsumowanie

Przekaźnik samochodowy, choć niewielki, spełnia bardzo ważną funkcję. Diagnostyka i wymiana nie są skomplikowanymi zadaniami. Zazwyczaj wystarczą podstawowa wiedza mechaniczna oraz umiejętność obsługi multimetru.

Przekaźniki kupisz w serwisie OTOMOTO.