Kolor ma znaczenie! „Używki” w tych barwach najlepiej trzymają cenę

Okazuje się, że kolor samochodu to więcej niż tylko kwestia estetyki. Potrafi on bowiem determinować nawet jego spadek wartości po kilku latach użytkowania. Odpowiednią zależność zauważyła firma analityczna iSeeCars.
- Amerykanie z iSeeCars zbadali, jak kolor samochodu wpływa na jego spadek wartości.
- Sprawdzono ile auta w danym kolorze tracą po 3 latach użytkowania.
- Badanie wskazało, że dwa kolory najlepiej trzymają wartość, ale wcale nie jest tak różowo.
Kolor samochodu na rynku wtórnym teoretycznie ma drugorzędne znaczenie. Liczą się bowiem inne cechy, jak stan techniczny, przebieg czy historia. Ale, zgodnie z badaniem iSeeCars, okazuje się, że determinuje on również utratę wartości po 3 latach użytkowania.
Jak to możliwe? Otóż najmniej tracą samochody pomalowane na żółto i pomarańczowo. Odpowiednio, to 24,0 i 24,4%. Następne miejsce pod tym względem zajmują auta zielone. W ich przypadku przecena po 3 latach to 26,3%.
Po drugiej stronie skali znajdują się pojazdy pomalowane na czarno (31,9%), na biało (32,1%) oraz na złoto (34,4%). Czyżby pokutowało tutaj powiedzenie – „nie wszystko złoto, co się świeci”?
Kolor a spadek wartości: kuszące, ale...
I choć zakup żółtego lub pomarańczowego samochodu może być kuszący, wcale nie okazuje się najlepszą opcją pod kątem odsprzedaży. Dlaczego? Otóż takich aut trudniej się pozbyć na rynku wtórnym niż pomalowanych w klasyczne barwy.
Czyli na biało, czarno, szaro lub srebrno. Zgodnie z badaniem BASF-a – producenta m.in. farb i lakierów – w 2024 roku najpopularniejszymi kolorami samochodów na świecie były wymienione powyżej.
Po białe auta sięgnęło 34% ludzi, czarne wybrało 22%, szare 17%, a srebrne – 8%. Kolejne pozycje na liście zajmują niebieski (7%), czerwony (4%) oraz zielony (2%). Żółty i pomarańczowy stanowią niewielki odsetek.
Nie każdy chce mieć auto w jaskrawym kolorze
I właśnie z tego względu takie samochody trudniej sprzedać. Są one rzadkie, co sprawia, że popyt na nie wśród określonej grupy odbiorców jest zazwyczaj większy. A to pozwala na utrzymywanie wyższych cen.
Z drugiej strony, ludzi skłonnych jeździć samochodami żółtymi i pomarańczowymi jest zdecydowanie mniej. Nawet, jeśli ktoś lubi te kolory, niekoniecznie musi chcieć mieć je na karoserii swojego auta. Są one bowiem krzykliwe, a nie każdy chce się wyróżniać.
„Żółty i pomarańczowy należą do najlepszych kolorów pod względem spadku wartości, odkąd iSeeCars zaczął śledzić amortyzację według koloru. Nie są to powszechnie popularne kolory, ale jest na nie większy popyt niż podaż, a to przekłada się na wyższą wartość na rynku wtórnym” – mówi Karl Brauer, analityk wykonawczy iSeeCars.
Kolor a spadek wartości: wyniki badania
Zgodnie z badaniem iSeeCars spadek wartości samochodów po 3 latach w zależności od koloru jest następujący:
- żółty: 24,0%
- pomarańczowy: 24,4%
- zielony: 26,3%
- beżowy: 29,5%
- czerwony: 29,8%
- brązowy: 30,4%
- szary: 30,5%
- niebieski: 30,9%
- czarny: 31,9%
- biały: 32,1%
- złoty: 34,4%
Jakie kolory dominują na OTOMOTO?
Spośród ponad 261 tys. ogłoszeń na OTOMOTO, samochodów w kolorze żółtym aktualnie jest zaledwie 1138, a w pomarańczowym – 1284. Znacznie popularniejsze są auta zielone (5092) i złote (2866).
Najmniej ofert sprzedaży na OTOMOTO dotyczy samochodów fioletowych (942), a najwięcej – czarnych (64 359). Dalej na liście popularności znajdują się szary (45 293), biały (45 922) oraz srebrny (29 382).