17 października 2025

Hulajnogi elektryczne pod lupą UOKiK – bezpieczne, ale z błędami w dokumentach

hulajnoga elektryczna parkowanie
Zdjęcie: GettyImages

Rośnie liczba wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych. Jak się jednak okazuje, to nie awarie sprzętu są głównym problemem, lecz brak odpowiednich umiejętności i ostrożności. Choć nie wszystkie hulajnogi pozytywnie przeszły kontrolę formalną, żaden z testowanych modeli nie stanowił zagrożenia konstrukcyjnego – żadna z maszyn nie „rozpadnie się” w trakcie jazdy.

  • Inspekcja Handlowa sprawdziła 10 modeli hulajnóg elektrycznych.
  • Kontrola hulajnóg wykazała błędy formalne w dokumentacji.
  • Wszystkie przeszły pozytywnie testy bezpieczeństwa konstrukcji.

Inspekcja Handlowa, działając na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), sprawdziła dziesięć modeli hulajnóg elektrycznych dostępnych na polskim rynku. Kontrola objęła oznakowanie, dokumentację i konstrukcję urządzeń. Na szczęście badania nie wykazały poważnych problemów z trwałością, choć zastrzeżenia dotyczące dokumentacji okazały się liczne.

Kontrola hulajnóg – co sprawdzali inspektorzy?

Weryfikacja objęła zarówno dokumentację, jak i parametry techniczne pojazdów. Sprawdzano, czy hulajnogi mają prawidłowe oznakowanie CE, numer modelu, rok produkcji oraz dane producenta i importera. Kontrolowano także, czy dołączono deklarację zgodności potwierdzającą spełnienie unijnych norm bezpieczeństwa. Każda hulajnoga musiała mieć instrukcję obsługi w języku polskim, zawierającą informacje niezbędne do bezpiecznego użytkowania – w tym sposób montażu, ładowania akumulatora i konserwacji.

Oprócz analizy dokumentów przeprowadzono badania laboratoryjne zgodne z normą PN-EN 17128:2020-03, dotyczącą lekkich osobistych pojazdów elektrycznych (PLEV). Testy obejmowały ocenę wytrzymałości statycznej kierownicy i uchwytów, czyli elementów kluczowych dla bezpieczeństwa jazdy. Stwierdzone nieprawidłowości mogłyby prowadzić do uszkodzenia konstrukcji, utraty panowania nad pojazdem i upadku użytkownika.

Kontrola hulajnóg – połowa modeli z błędami w dokumentacji

Z dziesięciu skontrolowanych modeli hulajnóg elektrycznych aż pięć miało nieprawidłowości formalne. Najczęściej dotyczyły one braków w instrukcji obsługi lub błędów w oznakowaniu urządzeń. Inspektorzy stwierdzili m.in. brak deklaracji zgodności, niepełne opisy trybów jazdy, brak informacji o wzroście użytkownika czy nieprzetłumaczone ostrzeżenia. W jednym przypadku deklaracja zgodności w ogóle nie została dołączona, a w innym sporządzono ją nieprawidłowo.

Nieprawidłowości stwierdzono w pięciu modelach:

  • Motus Scooty 10 Gen 5 – nieprawidłowe oznaczenia, błędy w instrukcji
  • Motus Scooty 10 Lite Gen 5 – błędna deklaracja zgodności, brak oznaczeń, błędy w instrukcji
  • Retoo E270 (LA-001) – brak deklaracji zgodności, brak oznaczeń, niekompletna instrukcja
  • Scoopess UrbanEvo (MK083) – brak oznaczeń, błędy w instrukcji
  • Sencor Scooter One S20 – niekompletna instrukcja

Modele bez nieprawidłowości: 

  • Ducati Pro-II Evo
  • Frugal Impulse Z9
  • Jeep Urban Camou Advanced Safety
  • Navee V25i-D / V25i Pro 
  • Xiaomi 4 Lite (2nd Gen)

Błędy w dokumentach, ale hulajnogi są trwałe

Przedsiębiorcy, u których wykryto błędy, zostali zobowiązani do ich usunięcia. UOKiK przypomina, że brak prawidłowego oznakowania lub dokumentacji może skutkować karą finansową, a w skrajnych przypadkach – wycofaniem produktu z rynku. Niekompletne instrukcje zwiększają też ryzyko nieprawidłowego użytkowania hulajnogi, co może prowadzić do wypadków.

Pocieszające jest, że wszystkie testowane hulajnogi pozytywnie przeszły badania mechaniczne. Nie wykazano zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników. Nie ma więc ryzyka, że podczas jazdy odłączy się np. kierownica.

Jakie przepisy obowiązują użytkowników hulajnóg?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, hulajnogą elektryczną można poruszać się z prędkością nieprzekraczającą 20 km/h. Użytkownik nie może przewozić innej osoby, zwierząt ani ładunku. Dzieci poniżej 10. roku życia mogą korzystać z hulajnogi elektrycznej wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.

Osoby w wieku 10-18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 albo T, aby legalnie poruszać się hulajnogą elektryczną po drogach publicznych.

UOKiK apeluje, by przed każdą jazdą użytkownicy zapoznali się z instrukcją obsługi urządzenia, sprawdzili, czy sprzęt ma oznaczenie CE, a także używali kasków i ochraniaczy, które mogą uchronić przed poważnymi urazami w razie wypadku.