Nowe samochody – więcej klientów indywidualnych, mniej firm na rynku.

Nowe samochody – po wielu miesiącach spadków, w sierpniu zanotowano wzrost rejestracji. Czy to dobra prognoza na przyszłość? Mimo niewielkiego ożywienia, dotychczasowy rok 2022 trudno zaliczyć do udanych, bo wyniki skumulowane od stycznia są o ponad 10 proc. gorsze niż w 2021.
Z dobrych informacji, rośnie procentowy udział rejestracji samochodów niskoemisyjnych. A za zakupy odpowiadają głównie klienci indywidualni, którzy w sierpniu zarejestrowali ponad 25 proc. więcej pojazdów niż w tym samym miesiącu rok temu.
W sytuacji dużej niepewności gospodarczej i prognozowanych wzrostach cen nośników energii, małe i średnie przedsiębiorstwa wstrzymują się z zakupem samochodów. Rynek opiera się obecnie na zakupach przez osoby prywatne. A ci kierowcy, coraz chętniej spoglądają w kierunku oszczędniejszych i bardziej ekologicznych pojazdów niskoemisyjnych.
Od początku roku ich udział w liczbie rejestracji wynosi już ponad 40 proc. i wzrósł o 6,4 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 roku. Nadal jednak dużo większym zainteresowaniem cieszą się samochody hybrydowe niż stricte elektryczne. Widać to także w statystykach OTOMOTO, gdzie w sierpniu oferty pojazdów hybrydowych odnotowały 12,2 proc. wyświetleń, a elektryków „tylko” 6,7 proc.. Od wielu miesięcy widać jednak rosnące zainteresowanie tymi samochodami, zwłaszcza na rynku pierwotnym.
W poszukiwaniu trendu
Trendu poszukiwania oszczędności nie widać wśród preferowanych rodzajów nadwozia. Nadal najpopularniejsze nowe samochody to SUV-y (47,1 proc. wyświetleń ofert). Na drugim miejscu pozostają sedany (15,5 proc. wyświetleń), a na kolejnym modele kombi (9,4 proc. wyświetleń). Małe samochody miejskie to tylko 5,1 proc. wyświetleń ogłoszeń.
Ciekawa tendencja występowała w sierpniu w zakresie cen nowych samochodów. Najwięcej ofert sprzedaży (44,5 proc.) dotyczyło pojazdów za 100 tys. – 200 tys. złotych. Ale potencjalni kupujący najbardziej zainteresowani byli ofertami najdroższymi, za ponad 200 tys. złotych (52 proc. wyświetleń ogłoszeń). Wśród samochodów nowych, bezapelacyjnie najpopularniejsze są te z automatyczną skrzynią biegów (79,2 proc. wyświetleń ofert).
Efekt Lewego
Analiza modeli pokazuje, że w sierpniu nadal działał opisywany już przez nas „efekt Lewego”. Cupra Formentor, czyli nowe auto najlepszego, polskiego napastnika znalazło się na szczycie popularności ogłoszeń (1,4 proc. wyświetleń). Kolejne miejsce, to częściej widywany na polskich ulicach Hyundai Tucson (1,3 proc. wyświetleń). Następne miejsca w rankingu popularności zajmuje równolegle aż 6 modeli. Są to: Kia Sportage, BMW X5, Volkswagen T-Roc, BMW Serii 3, Volkswagen Arteon i Skoda Octavia.
Wśród samochodów nowych, najłatwiej dostępny na OTOMOTO jest Volkswagen T-Roc. Oferty sprzedaży tego modelu stanowiły w sierpniu 3,2 proc. wszystkich ogłoszeń.
Rynek nowych samochodów sierpień'22 - GALERIA





