Rynek nowych samochodów osobowych – maj ’22. Przyroda to nie rynek. Nie zakwitnie.
Rynek nowych samochodów osobowych. Maj nie przyniósł przełomu na rynku samochodów nowych. Choć pod względem rejestracji jest trochę lepiej niż w kwietniu (+3,61 proc.), to porównując rok do roku nadal jesteśmy na sporym minusie (-12,8 proc.).
Co ciekawe jednak, mimo rosnących cen samochodów i inflacji w całej gospodarce, relatywnie najlepiej radzi sobie segment premium. A użytkownicy OTOMOTO najchętniej oglądają samochody za ponad 200 tys. złotych.
Jak podaje Samar, segment premium stanowił w maju 22,5 proc. całego rynku samochodów nowych i jest to trzeci, najlepszy wynik w historii. Wśród najczęściej rejestrowanych pojazdów znalazły się Mercedesy, BMW i Audi, chociaż najpopularniejszym modelem było Volvo XC60. Zainteresowanie najdroższymi modelami może trochę tłumaczyć fakt, że aż 84,34 proc. kupujących w tym segmencie stanowiły firmy, a nie osoby fizyczne.
Ten trend widać również na OTOMOTO, gdzie wśród najchętniej oglądanych ogłoszeń, także znalazło się niemieckie trio (BMW, Audi, Mercedes-Benz). Gdy jednak analizujemy ranking popularności konkretnych modeli, w zestawieniu pojawiają nam się reprezentanci Korei. Nadal największe zainteresowanie wśród użytkowników wzbudzała w maju Kia Sportage (1,9 proc. wyświetleń). Na drugim miejscu uplasował się Mercedes-Benz GLE (1,8 proc. wyświetleń). Zainteresowanie tym ostatnim modelem systematycznie rośnie od kilku miesięcy, niewykluczone więc, że zobaczymy go wkrótce na czele rankingu. Na trzecim miejscu popularności wśród samochodów nowych znalazł się w maju Hyundai Tucson (1,6 proc. wyświetleń ogłoszeń).
Skoda w górę
Od kilkunastu miesięcy ważniejsze jednak od tego, co kierowcy chcieliby mieć w garażu jest to, co mogą mieć. W maju najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło Volkswagena T-Roca (3,6 proc. ogłoszeń). Na kolejnych miejscach pod względem dostępności na rynku uplasowały się Audi Q5 (2,2 proc. ofert) oraz Skoda Superb (2 proc. ogłoszeń). W tym zestawieniu, Skoda systematycznie poprawia swoją pozycję z miesiąca na miesiąc.
Wśród oferowanych pojazdów, 19 proc. ogłoszeń stanowiły egzemplarze z rocznika 2021. Mimo rosnących cen paliwa, nadal największą popularnością cieszyły się w maju SUV-y (48 proc. wyświetleń ogłoszeń) i stanowiły one większość oferowanych do sprzedaży nowych aut (51,6 proc. ogłoszeń). Na kolejnych miejscach w rankingu zainteresowania były sedany (15,5 proc. wyświetleń) oraz kombi (9,2 proc. wyświetleń).
Hybrydy zamiast Diesla
Już prawie co piąte wyświetlane przez użytkowników ogłoszenie to samochód niskoemisyjny – hybryda albo elektryk (19 proc.). Wśród samochodów nowych, nadal największe zainteresowanie wzbudzają silniki benzynowe (59,8 proc. wyświetleń). Diesle zanotowały w maju 19,9 proc. wyświetleń, być więc wkrótce ustąpią miejsca w rankingu pojazdom niskoemisyjnym.
Co najmniej 100 000 złotych – tyle trzeba przeznaczyć na nowy samochód (84 proc. wystawionych ogłoszeń). Cena jednak nie odstraszała, bo użytkownicy w maju najczęściej wyświetlali oferty najdroższe, czyli te za ponad 200 000 złotych (49,6 proc. wyświetleń). Niezmiennie też największe zainteresowanie wzbudzają samochody z automatyczną skrzynią biegów (78,3 proc. wyświetleń).