Samochody nowe – sierpień 2023. Więcej elektryków i hybryd niż diesli

Ponad 20 proc. wszystkich wystawionych w sierpniu na OTOMOTO nowych samochodów osobowych to pojazdy niskoemisyjne. Co dziesiąty samochód to czysty elektryk. Popyt na tego typu auta jest większy niż podaż. Najchętniej wybieramy jednak hybrydy.
W sierpniu samochody nowe sprzedawały się lepiej niż miesiąc wcześniej. Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ. Liczba zaoferowanych na OTOMOTO elektryków i hybryd była o 0,7 p.p. większa niż w lipcu i aż o 6,2 p.p. wyższa niż w styczniu. Zmiany widać najwyraźniej w segmencie aut w pełni bateryjnych. Już co dziesiąty nowy samochód wystawiony na sprzedaż to auto typu EV. Rośnie także, choć wolniej niż podaż, zainteresowanie nimi. Więcej użytkowników nadal jednak woli hybrydę niż klasycznego „elektryka”.
Oferty samochodów hybrydowych wygenerowały w sierpniu 12,8 proc. wyświetleń, auta w pełni elektryczne tylko 5,4 proc. Nadal najwięcej ofert i największe zainteresowanie dotyczy silników benzynowych, ale liczba pojazdów niskoemisyjnych była nieznacznie większa od ofert diesli (20,5 proc. wystawionych ogłoszeń), a zainteresowanie nimi wyższe niż w styczniu 2023.
Zainteresowanie hybrydami jest duże. Trudno jednak wskazać jakiego rodzaju hybrydy wybieramy najchętniej. Czy klasyczne, spopularyzowane przez Toyotę? A może mikrohybrydy? Z pewnością najmniej jest hybryd PLUG-IN. Warto jednak pamiętać, że dzisiaj wystarczy układ mild-hybrid, by auto było zakwalifikowane właśnie do tej grupy. A jak rozpoznać układ napędowy? Zawiłości związane z hybrydami wyjaśniamy TUTAJ.
Na podium Sportage i Formentor
W rankingu popularności modeli Kia Sportage dogoniła w sierpniu Cuprę Formentor (oba modele po 1,7 proc. wyświetleń ogłoszeń). Z minimalnie gorszym wynikiem uplasowała się Skoda Octavia (1,6 proc. wyświetleń). Na rynku samochodów nowych nie widać pogorszenia sytuacji finansowej potencjalnych kupujących. Nadal w TOP10 najczęściej wyświetlanych znajdują się takie modele jak BMW X5, Audi Q5 czy Mercedes-Benz Klasy E.
W sierpniu najwięcej ogłoszeń stanowiły samochody z przedziału cenowego 100 - 200 tys. złotych (45 proc. wystawionych ofert). Droższe samochody nowe (za ponad 200 tys. złotych) to 43,6 proc. ogłoszeń. Ta proporcja sukcesywnie się zmienia i prawdopodobnie w najbliższych miesiącach najdroższe auta będą stanowiły większość oferty na rynku samochodów nowych. Takie ogłoszenia wygenerowały w sierpniu prawie 55 proc. wyświetleń przez użytkowników.
Nie lubimy kompaktów
Niezmiennie od wielu miesięcy najpopularniejsze na rynku samochodów nowych są nadwozia typu SUV (48,5 proc. wyświetleń ogłoszeń) i takie oferty stanowiły prawie połowę wszystkich ofert. Na drugim miejscu zainteresowania znalazły się w sierpniu sedany (14,1 proc. wyświetleń), a kolejne miejsca zajęły modele kombi i kompaktowe (odpowiednio 10,9 proc. i 10,2 proc. wyświetleń). Od początku roku popularność dwóch ostatnich rodzajów nadwozia systematycznie rośnie.
Tradycyjnie wśród samochodów nowych dominują te z automatyczną skrzynią biegów. Takie oferty stanowiły aż 76,6 proc. wystawionych ogłoszeń. Ten udział z miesiąca na miesiąc rośnie, w styczniu 2023 wynosił 70,0 proc. Ale podaż jest odpowiedzią na potencjalny popyt, bo właśnie automaty są najczęściej wyświetlane przez użytkowników. W sierpniu takie ogłoszenia wygenerowały prawie 84 proc. wszystkich wyświetleń.





