System automatycznego parkowania kontra człowiek. Chińczycy udowodnili wyższość swojej technologii

Systemy automatycznego parkowania przez wielu kierowców uznawane są po prostu za zbędne. Chiński Zeekr właśnie udowodnił, że najnowocześniejsze wersje tych urządzeń mogą być skuteczniejsze niż człowiek. Choć nie do końca.
Systemy automatycznego parkowania, choć przydatne, mają jedną podstawową wadę. Wymagają po prostu czasu, niezbędnego do znalezienia miejsca. W ruchliwych centrach miast, gdzie kierowcom często towarzyszy stres – niespecjalnie się więc sprawdzają.
Ale w innych sytuacjach mogą być bardzo przydatne. Szczególnie dla prowadzących, którzy mają po prostu problemy z parkowaniem. Tym bardziej że nowoczesne systemy potrafią nie tylko wjechać w zatoczkę, ale i zaparkować tyłem pomiędzy innymi samochodami.
System automatycznego parkowania: człowiek szybszy
To, jak spisują się w praktyce, sprawdził chiński Zeekr w swoim teście. Polegał on na zaparkowaniu tyłem modelu 007 w miejscu o szerokości 206 cm. Przypomnijmy, że samo auto na szerokość mierzy 190 cm.
W teście obok systemu w pełni automatycznego parkowania wzięli udział też prawdziwi kierowcy – informuje portal carsnewschina. Nie podano jednak ich liczby.
Wiadomo za to, że w starciu maszyna kontra człowiek, górą okazała się ta pierwsza. Skuteczność systemu automatycznego parkowania Zeekra wyniosła bowiem 100%. W przypadku ludzi było to 66,7%.
Ale to człowiek, a nie maszyna najszybciej wykonał manewr. Pewien kierowca, zapewne wyjątkowo wprawny, wjechał w wolne miejsce parkingowe w czasie zaledwie 31,75 s. Najlepszy czas samochodu to z kolei 51,75 s (TUTAJ poznasz instrukcję, jak parkować równolegle przodem i tyłem).
Skuteczniejszy system automatycznego parkowania
Pod względem średniego czasu wygrał jednak Zeekr. Wyniósł on 57,85 s, natomiast w przypadku ludzi przeciętny wynik to 64,07 s. Jakby tego było mało najwolniejszy czas był dziełem człowieka. Wyniósł bowiem aż 2:40,57 min, natomiast w przypadku auta – 1:13,05 min.
Co ciekawe, samochód nie był równy w swoich próbach, ale spisał się lepiej niż ludzie. Otóż w aż 15 podejściach szybkość parkowania wyniosła tutaj poniżej 1 min. Z kolei u ludzi taki czas udało się uzyskać jedynie 6 razy.
Ogólnie rzecz biorąc, Zeekr 007 okazał się lepszy od ludzi w 66% prób. Jeszcze większym sukces polega na tym, że w jego przypadku praktycznie zawsze stawał on pośrodku swojego miejsca parkingowego. U ludzi działo się tak zaledwie w 38% kierowców (TUTAJ przeczytasz, czemu unikać parkowania pod prąd).
Zeekr zaparkuje nawet bez kierowcy
Zeekr do swoich modeli właśnie wprowadza nowy system operacyjny, określany jako 6.1. Wyróżnia się on m.in. zmodernizowaną funkcją inteligentnego parkowania.
Jego częścią jest pierwszy w pełni automatyczny system, dzięki któremu auto zaparkuje samoczynnie, nawet jeśli kierowcy nie ma w środku. Ba, dzięki licznym kamerom oraz czujnikom może ono wykonać taki manewr zupełnie samodzielnie i w wybitnie niesprzyjających warunkach. Widać to zresztą na poniższym filmie.
Pierwszy system automatycznego parkowania zadebiutował w 2003 roku. Można go było znaleźć w hybrydowej Toyocie Prius. 3 lata później pojawił się on w Lexusie LS, który zaoferował nie tylko parkowanie równoległe, ale i pod kątem.
Obecnie systemy automatycznego parkowania oferuje bardzo wielu producentów. Jednak w niewielu przypadkach są one równie rozwinięte, co w chińskim Zeekrze.