Technologia recyklingu: inwestycje spółki Orlen VC

Orlen VC został jednym z największych udziałowców niemieckiej firmy Circunomics – platformy umożliwiającej ponowne wykorzystanie i późniejszy recykling akumulatorów z samochodów elektrycznych. Po niespełna dwóch latach działalności spółka wchodząca w skład Grupy Orlen ma w swoim portfelu już osiem inwestycji kapitałowych na ponad 150 mln zł łącznie.
Firma planuje dokonywać rocznie średnio 5-6 inwestycji bezpośrednich, skupiając się na perspektywicznych podmiotach posiadających innowacyjne i gotowe do komercjalizacji technologie. „Jesteśmy bardzo zadowoleni z pozyskania tak kluczowego gracza w Europie. Pozyskujemy nie tylko nowy kapitał, ale także głębszy wgląd w branżę energetyczną i motoryzacyjną oraz wsparcie strategiczne" – powiedział Felix Wagner, CEO i współzałożyciel Circunomics.
„Inwestujemy w ciekawe, perspektywiczne rozwiązania, które będą budowały nasze przewagi konkurencyjne i wspierały rozwój połączonej grupy, a jednocześnie pozytywnie wpływały na środowisko naturalne. Gospodarka obiegu zamkniętego, w szczególności w takich obszarach, jak energetyka i nowa mobilność, ma duży potencjał" – dodał Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.
Orlen VC: spółka Circunomics
Spółka Circunomics jest jednym z wiodących start-upów w gospodarce obiegu zamkniętego i monitoringu baterii. Firma opracowała innowacyjną platformę do monitorowania stanu i sprzedaży baterii aż do momentu ich recyklingu, czyli odzyskania metali, takich jak lit, nikiel czy kobalt, które mogą zostać ponownie wykorzystane przy produkcji nowych akumulatorów – czytamy na portalu elektromobilni.pl.
Firma od początku swojej działalności jest wspierana przez inwestorów branżowych, w tym venture studio Next Mobility Labs, niemiecką spółkę recyklingową TES, a także byłych członków zarządu Grupy AUDI (TUTAJ przeczytasz o nowych przepisach recyklingu baterii).
W 2023 roku samochody elektryczne miały już 10-procentowy udział w segmencie aut pasażerskich. Europejski rynek elektryków rośnie dynamicznie i jest drugim co do wielkości na świecie. Od 2021 r. do 2022 r. zwiększył się o blisko 60 proc. W ubiegłym roku sprzedano ok. 2,5 mln samochodów elektrycznych. Ponadto Europa jest obecnie światowym liderem mocy produkcyjnych baterii. Rocznie wytwarza 2000 GWh. Zdolności produkcyjne drugiego pod tym względem rynku azjatyckiego są szacowane na 1400 GWh rocznie.
Do końca tej dekady przewiduje się, że rynek europejski będzie liderem sprzedaży samochodów elektrycznych. Prognozy wskazują, że podążając za trendem rosnącej produkcji, globalna pojemność baterii tzw. drugiego życia osiągnie 1000 GWh do 2030 roku.
Wpływ na to będzie miała rosnąca produkcja i zapotrzebowanie na baterie, długi czas dostawy nowych baterii, coraz większy popyt na lit przy ograniczonej podaży, a także rosnące znaczenie stacjonarnych magazynów energii.