18 listopada 2023

Cupra Leon – i to się nazywa hiszpański temperament | Test OTOMOTO TV

Cupra Leon Sportstourer to wygodne i mocne kompaktowe kombi. Silnik o mocy 310 KM robi nie mniejsze wrażenie, niż dynamicznie i ostro stylizowane nadwozie. Czuć tu hiszpański temperament.

Cupra to stworzona w 2016 roku marka należąca do koncernu Volkswagen. Nowe auta z nieznanym logo miały być jeszcze bardziej sportowe i jeszcze bardziej emocjonujące. Ba, zbudowane na wspólnej platformie MQB Evo z wykorzystaniem tych samych koncernowych klocków. By to się udało, Hiszpanie namówili szefostwo koncernu, by pod maskę nowych Cupr trafiały najmocniejsze silniki grupy VAG.

Nie jest także tajemnicą, że Cupra Leon to brat bliźniak Seata Leona. W wersji kombi to Sportstourer, czyli Leon ST. Nadwozie jest podobnie stylizowane, ale w gruncie rzeczy różni się detalami. Niemniej Cupra bardzo mocno chce być inna niż Seat. W tym akurat przypadku nie za bardzo to się udało. Owszem Cupra ma inny znaczek, jakby żywcem wyjęty z filmu scince fiction, ale cała reszta to zwyczajny Seat Leon w wersji kombi, w nomenklaturze „seatocupry” nazywany Sportstourer.

Taka sama deska rozdzielcza, te same systemy bezpieczeństwa, wyświetlacze i ekran z systemem inforozrywki. To zresztą najsłabszy punkt całego samochodu. Rozwiązanie „Made in VW” działa wolno, mimo aktualizacji lubi się zawieszać i nie ma żadnych przycisków. Jest za to okryty złą sławą suwak do zwiększania głośności systemu audio i regulacji temperatury, któremu brak podświetlenia.

Co jednak czyni z Cupry tak niesamowite auto? To przede wszystkim normalna funkcjonalność kompaktowego, rodzinnego kombi, która jest połączona z ponadprzeciętnymi osiągami i doprawiona stylowymi dodatkami. Coś mi to przypomina. I wcale nie myślę o Volkswagenie Golfie R, bliźniaku Cupry. Pamiętacie Audi RS6? Najostrzejsze kombi na rynku? Cupra Leon ST chce być jak Audi. Funkcjonalne, idealne na co dzień, stylowe, ale przede wszystkim mocarne. Tylko o kilka rozmiarów mniejsze.

Cupra Leon Sportstourer – jaki silnik?

Podobieństwo Cupry do Seata zauważyć można także w gamie silników. Jednak tam, gdzie Seat się kończy, Cupra się zaczyna. Dlatego obok silnika 1.5 TSI o mocy 150 KM, miękkiej hybrydy mHEV, dostępny jest silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 190, 300 i 310 KM oraz Diesel 2.0 TDI o mocy 150 KM.

Dla Cupry zarezerwowano także kilka innych emocjonujących elementów, których w Seacie nie znajdziecie. To, oprócz mocnych silników, napęd na cztery koła i cztery końcówki układu wydechowego.

310 koni mechanicznych wykrzesanych z czterocylindrowego, dwulitrowego silnika turbo daje nie tylko spore możliwości, ale przede wszystkim niesamowitą frajdę podczas jazdy. Silnik wkręca się szybko na obroty, a dwusprzęgłowa 7-biegowa skrzynia DSG wydaje się tutaj jedynym możliwym wyborem. Innego zresztą nie ma. Manualna przekładnia występuje wyłącznie w wersji z najmniejszym silnikiem. Przy umiejętnej zmianie biegów z wydechów można nawet usłyszeć prawdziwe strzały. Przeszkadza jedynie sztucznie generowany dźwięk silnika, na szczęście możliwy do wyłączenia w trybie Indyvidual.

Cupra Leon Sportstourer – ile kosztuje?

Mocny silnik i funkcjonalne wnętrze doprawione jest bardziej wyprofilowanymi fotelami i kolorystycznymi akcentami. Cena wydaje się także ostro doprawiona. Za najtańszą Cuprę Leon w wersji kombi trzeba zapłacić 134 tys. zł. Jednak to auto o mocy 150 KM z silnikiem o pojemności 1,5 litra. Taki sam samochód z takim samym silnikiem, ale ze znaczkiem Seata kosztuje 118 tys. zł.

Cupra Leon Sportstourer z najsłabszym, ale dwulitrowym silnikiem o mocy 190 KM to już wydatek 155 tys. zł, a za najmocniejszą wersję Cupry Leona VZ Cup z napędem na cztery koła i mocą 310 KM trzeba zapłacić 218 tys. zł.

W tym odcinku testujemy Cuprę Leona. Marka Cupra powstała w 2016 roku i nie dawano jej na początku dużych szans. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Co się zmieniło? Jak ten samochód wypada przy Seacie Leonie czwartej generacji? Która marka z grupy VAG robi najładniejsze i najbardziej dynamiczne auta? Jak sprawdza się system infotainmentu w tym modelu? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.

Zapraszamy do oglądania! Testowany model to Cupra Leon Sportstourer z silnikiem 2.0 TSI o mocy 310 KM.

Cupra Leon Sportstourer
Cupra Leon Sportstourer
Cupra Leon Sportstourer