Dacia Duster III do kupienia z turbodieslem pod maską. Ale tylko w jednym kraju

Wraz z końcem produkcji Dacii Duster drugiej generacji, silnik wysokoprężny w tym modelu wcale nie odszedł do lamusa. Okazuje się bowiem, że w jednym kraju, zresztą dość blisko Europy, klienci mogą kupić tego SUV-a wyłącznie z turbodieslem. Zresztą Joggera i Bigstera również.
- Dacia Duster III do nabycia z turbodieslem.
- W Europie gama tego modelu składa się wyłącznie z jednostek zasilanych benzyną lub LPG.
- W Maroku Duster III występuje z kolei wyłącznie z turbodieslem.
Dacia Duster II miała być ostatnim wcieleniem tego modelu z silnikiem wysokoprężnym. Ale tak się nie stało, przynajmniej nie w Europie, gdzie producenci obecnie promują auta hybrydowe (i elektryki). Wszystko z powodu limitów dotyczących emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Z początkiem 2025 roku zostały one dodatkowo zaostrzone, przez co średnio samochody sprzedane w ciągu roku przez danego producenta na terenie Unii Europejskiej mogą wytwarzać nie więcej niż 94 g CO2/1 km (zgodnie z WLTP). Na szczęście, przepisy te w maju złagodzono, rozszerzając limit na 3 lata.
TUTAJ przeczytasz megatest Dacii Duster III.
Dacia Duster diesel nie dla Europy
Dacia Duster III na Starym Kontynencie, w tym również w Polsce, występuje z gamą silników benzynowych (z LPG) oraz benzynowych z układem miękkiej hybrydy lub jako pełna hybryda. Wiąże się to z faktem, że przepisy są tak skonstruowane, aby klienci nie chcieli kupować poczciwych klekotów.
„Na Starym Kontynencie w segmencie kompaktowych SUV-ów (B+SUV, C-SUV), obserwujemy spadek udziału samochodów z silnikiem Diesla w rynku. O ile w 2018 roku stanowiły one 38% rejestracji, o tyle w 2025 roku było to już zaledwie 6%” – mówi Didier Michaud, dyrektor ds. silników i platform Dacii.
„W przypadku modeli Duster i Bigster Dacia zdecydowała się zastąpić silniki Diesla w Europie silnikami w pełni hybrydowymi i łagodnymi hybrydami, aby sprostać oczekiwaniom klientów, z których zdecydowana większość traci zainteresowanie jednostkami wysokoprężnymi na rzecz bardziej zelektryfikowanych rozwiązań /…/” – dodaje Michaud.
Ale tak naprawdę odchodzenie od turbodiesli wynika z limitów dotyczących emisji dwutlenku węgla. „Aby uniknąć zbyt wysokich kar, Dacia podobnie jak inne marki, musi sprzedawać hybrydy” – dodaje Michelle Holiz, specjalistka ds. ekonomicznych z magazynu caradisiac.com.
TUTAJ przeczytasz megatest Dacii Bigster.
Diesle stanowią tu 80% rynku
Co ciekawe, Dustera III z silnikiem wysokoprężnym występuje obecnie wyłącznie w jednym kraju. To Maroko, gdzie turbodiesle cieszą się ogromną popularnością. Mają one tam bowiem udział w rynku nowych samochodów na poziomie 80%, natomiast sama Dacia – 27%.
Nie dziwi więc, że Duster III istnieje tutaj w odmianie wysokoprężnej. Pod jego maską znajduje się silnik 1.5 dCi, znany z poprzedniej generacji tego auta. Co więcej, na razie w tym kraju Rumuni do swojego kompaktowego SUV-a nie oferują innej jednostki napędowej.
4-cylindrowy turbodiesel Dustera rozwija 115 KM oraz 260 Nm, które trafiają do kół przedniej osi za pośrednictwem 6-biegowej przekładni ręcznej. Do wyboru są cztery warianty wyposażenia, a ceny startuje z pułapu 229 500 dirhamów marokańskich (ok. 84 500 zł)
„Ta wszechstronna jednostka napędowa oferuje bardzo dobry stosunek przyjemności z jazdy do ekonomii użytkowania. /…/ Podczas naszego pobytu w Maroku przejechaliśmy 1000 km. Średnie zużycie paliwa wyniosło 5,9 l/100 km, i to bez stosowania ecodrivingu” – czytamy na stronie magazynu caradisiac.com.
TUTAJ przeczytasz megatest Dacii Jogger.
Dacia Duster diesel: hybryda wytwarza mniej CO2
Dacia Duster III 1.5 dCi wytwarza średnio 123 g CO2 na 1 km, natomiast wariant w pełni hybrydowy – 113 g/1 km. Jogger i Bigster w Maroku również dostępne są z silnikiem wysokoprężnym.
Teoretycznie istnieje możliwość importu Dustera III 1.5 dCi z Maroka do Polski. Konieczne byłoby tymczasowe zarejestrowanie go, ubezpieczenie oraz uiszczenie 10% cła i 23% podatku VAT. Do tego dochodzi również 3,1-procentowa akcyza, co razem mocno by podniosło cenę tego samochodu.
Ale do odważnych świat należy.