Nowy SUV z polski. Amerykanie ruszyli z produkcją w Tychach

W tyskiej fabryce koncernu Stellantis rozpoczęła się produkcja Jeepa Avengera 4xe, czyli napędzanej na 4 koła odmiany najmniejszego SUV-a amerykańskiej marki. Ile kosztuje to auto? Jak działa jego napęd?
- Jeep Avenger 4xe właśnie trafił do produkcji w Tychach.
- Amerykanie obiecują poprawę zdolności terenowych w porównaniu do odmian FWD.
- Cena tego SUV-a startuje od 145 100 zł.
Jeep Avenger to miejski SUV, a zarazem najmniejsze auto w gamie tego amerykańskiego wytwórcy. Występuje zarówno w spalinowych, jak i elektrycznych wariantach – wszystkie miały dotychczas napęd na przednią oś. Jednak czym byłby Jeep bez układu 4x4? Na szczęście nie musimy szukać odpowiedzi na to pytanie, bo w tyskich zakładach koncernu Stellantis właśnie wystartowała długo zapowiadana produkcja Jeepa Avengera 4xe.
Pod jego maską pracuje benzynowy, 3-cylindorwy silnik 1.2. Zaopatrzono go w turbosprężarkę i układ miękkiej hybrydy, dzięki czemu generuje moc systemową 145 KM.
Cena tego samochodu startuje z pułapu 145 100 zł za wariant Upland, jednak jako pierwszy bramy tyskiej fabryki opuścił egzemplarz w topowej specyfikacji The North Face. Za takie auto trzeba zapłacić od 169 000 zł. Pomiędzy powyższymi odmianami znalazł się jeszcze Overland, wyceniony na 153 700 zł.
Warto dodać, że polska fabryka jest jedynym na świecie zakładem, w którym powstaje ten model. Jak powiedział Janusz Puzoń, dyrektor zakładu Stellantis w Tychach: „Uruchomienie produkcji Jeepa Avengera (...) było nowym otwarciem dla tyskiego zakładu”. Zatrudnia on 2600 osób, a w ubiegłym roku z tamtejszych linii produkcyjnych zjechało 224 tys. aut.
Jeep Avenger 4xe: jak działa jego napęd?
Odmiana 4x4 bazuje na hybrydowym wariancie Avengera. Jego podstawą jest benzynowa jednostka 1.2 turbo z układem miękkiej hybrydy. Jednak w wariancie 4xe Jeep „dorzuca” dodatkowy silnik elektryczny. Jest on zamontowany przy tylnej osi i dysponuje taką samą mocą jak przedni (28,5 KM). Całość spina 6-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna.
Przy niskich prędkościach układ napędowy Avengera 4xe pozwala na jazdę wyłącznie na prądzie. Jednak gdy trzeba „przycisnąć”, najmniejszy Jeep osiąga pierwszą „setkę” w 9,5 s, a maksymalnie pojedzie 194 km/h. Avenger 4xe jest więc o 10 km/h szybszy od wariantu e-Hybrid oraz o 0,9 s sprawniejszy w sprincie.
Jednak to nie właściwości dynamiczne są solą w oku fanów marki. Jak wypada terenowa sprawność tego auta? Amerykanie twierdzą, że nieźle i na potwierdzenie swej tezy podają konkretne liczby. I tak, Avenger 4xe legitymuje się 22-stopniowym kątem natarcia, 21-stopniowym kątem rampowym i 35-stopniowym kątem zejścia. W wariancie 4x4 Amerykanie o 10 mm powiększyli prześwit (do 210 mm), a głębokość brodzenia wynosi teraz 400 mm.
Nie zabrakło też reduktora na tylnej osi. Jeep obiecuje, że Avenger 4xe może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 40% w trudnym terenie, takim jak żwirowa nawierzchnia, lub do 20% nachylenia, gdy przednia oś ma niewielką przyczepność lub jest jej całkowicie pozbawiona.
W zależności od trybu jazdy, napęd 4x4 może oczywiście pracować w różny sposób. I tak, przy prędkościach do 30 km/h auto dysponuje stałym podziałem 50:50 pomiędzy osiami. W zakresie 30-90 km/h tylne koła wkraczają do gry tylko w razie potrzeby, a powyżej 90 km/h Avenger 4xe napędzany jest wyłącznie na przód.
Trzeba jednak pamiętać, że ten samochód – nawet w wariancie 4x4 – wciąż pozostaje miejskim SUV-em. Dlatego każdą off-roadową ekspedycję warto rozplanować przez pryzmat naturalnych ograniczeń tego typu aut.
Z oczywistych względów nie mieliśmy jeszcze okazji sprawdzić, jak ten napęd sprawdza się w praktyce, z podobnego układu korzysta bliźniacza Alfa Romeo. Tutaj dowiesz się jak jeździ Junior z napędem 4x4.
Spalinowy, hybrydowy czy elektryczny?
Jeep Avenger został zaprezentowany pod koniec 2022 roku. To pierwszy model amerykańskiej marki, opracowany po powołaniu koncernu Stellantis. Dzieli podzespoły z bliźniaczymi konstrukcyjnie Fiatem 600 i Alfą Romeo Junior.
Amerykański SUV w wariancie 4xe mierzy 4088 mm długości, 1776 mm szerokości i 1541 mm wysokości. Jego rozstaw osi to 2563 mm. Takie wymiary sytuują go segmencie B. Oprócz odmiany 4x4 Avenger dostępny jest również w wariantach napędzanych na przód.
Bilet wstępu do świata Jeepa Avengera stanowi 100-konna odmiana spalinowa, którą oparto o silnik 1.2 turbo połączony z manualną skrzynią biegów. Takie auto kosztuje od 110 000 zł. Powyżej plasuje się miękka hybryda o takiej samej mocy. Połączono ją jednak z 6-biegową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną. Cena tego wariantu jest o 9800 zł wyższa.
Z kolei odmiana elektryczna dysponuje 156-konnym silnikiem i kosztuje od 169 900 zł. Jednak tę cenę można obniżyć dotacją z programu NaszEauto – nawet o 40 000 zł.
Wszystkie ceny dotyczą aut wyprodukowanych w 2025 roku. Obecnie na placach dealerskich można jeszcze znaleźć oferowane w ramach wyprzedaży egzemplarze z rocznika 2024.