15 października 2025

Takie są sportowe Volkswageny Golfy. GTI Clubsport i R Black Edition stanowią szczytowe osiągniecie

Sportowe Volkswageny Golfy w przyszłym roku skończą pół wieku. Od lat są ikonami aut, które w znakomity sposób łączą sprzeczności. Czyli dużą przydatność na co dzień i jednocześnie świetne przyspieszenia oraz sportowe prowadzenie. Szczególnie w odmianach GTI Clubsport i R Black Edition.

  • Sportowe Golfy przez lata mocno urosły i zyskały na mocy.
  • Współczesne wcielenia tych aut rozwijają od 265 do 333 KM.
  • Na szczycie gamy znajdują się GTI Clubsport i R Black Edition.

Wszystko zaczęło się w połowie lat 70. XX wieku. Wtedy to Volkswagen wprowadził samochód, który zmienił świat motoryzacji. Zmienił również sposób postrzegania zwyczajnego hatchbacka i pokazał, że w czasie jazdy mogą mu towarzyszyć ogromne emocje.

Tak oto narodziła się era Volkswagena Golfa GTI. Jego pierwsze wcielenie pod maską miało zaledwie 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM. Przy masie własnej tego samochodu, wynoszącej raptem 830 kg, wystarczało to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,9 s i uzyskanie prędkości maksymalnej 182 km/h.

Sportowe Golfy mocno się zmieniły

Przez lata zmieniał się nie tylko świat motoryzacji, ale i sam Volkswagen Golf. O ile pierwsza generacja mierzyła zaledwie 370 cm długości, o tyle obecna – ósma – pomiędzy zderzakami ma już 428 cm.

Zwiększenie wymiarów oznacza również istotny wzrost masy własnej tego samochodu. Oczywiście, na dodatkowe kilogramy – 1460 w GTI Clubsporcie i 1550 w Golfie R Black Edition – wpływają również inne czynniki. Współczesne auta są zdecydowanie lepiej wyposażone niż te sprzed 50 lat, a poza tym zawierają multum wzmocnień w nadwoziu oraz liczne aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa.

W efekcie muszą mieć też mocniejsze silniki. Obecnie w sportowych Golfach pomiędzy przednimi kołami pracują 2-litrowe, 4-cylindrowe jednostki napędowe.

2.0 TSI to niezwykle solidny, mocny i trwały silnik. W podstawowej odmianie Golfa GTI wyciska z siebie stado 265 KM, ale to dopiero początek. Wersja Clubsport zapewnia 300 KM, natomiast R to już 333 KM.

Znakomite osiągi, szczególnie w odmianie R

Nie tylko na moc najnowszych sportowych Golfów pierwsze wcielenie tego samochodu może patrzeć z zazdrością. Również osiągi przez lata uległy zdecydowanej poprawie.

Już podstawowy, współczesny wariant Golfa GTI od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,9 s i uzyskuje prędkość maksymalną 250 km/h. Ta ostatnia jest zresztą normą, choć nie w przypadku „R-ki”, zdolnej pojechać nawet 270 km/h, z tym że wyłącznie w odmianie Black Edition.

Volkswagen Golf GTI Clubsport pierwsze 100 km/h „załatwia” w 5,6 s, natomiast R (w tym też Black Edition) na to samo potrzebuje już zaledwie 4,6 s. Skąd ta zmiana? Wynika ona nie tylko z większej liczby koni mechanicznych, ale przede wszystkim – ze znacznie lepszej trakcji.

Golf R dysponuje bowiem napędem 4x4, realizowanym przez dodatkowy mechanizm różnicowy przy tylnej osi. Co istotne, znajdują się w nim dwa sprzęgła, każde odpowiedzialne za rozdział momentu obrotowego pomiędzy jedno koło. W efekcie „R-ka” bardzo sprawnie pokonuje zakręty i jednocześnie – po ustawieniu w tryb Drift – dosłownie na zawołanie kierowcy zarzuca tyłem.

Sportowe Golfy: przywiązanie do tradycji

Choć sportowe Golfy przez lata bardzo się zmieniły, nadal pod wieloma względami są wierne tradycji. Nadal mają więc tapicerkę w szkocką kratę (Clark), czerwone przeszycia w kabinie (niebieskie w Golfie R), czy sportowe fotele.

Tyle że znana z przeszłości gałka zmiany biegów w kształcie piłeczki golfowej odeszła już niestety do lamusa. To znak czasów – współczesne sportowe Golfy korzystają wyłącznie z automatycznej przekładni dwusprzęgłowej, która potrafi wbijać wyższe przełożenia z szybkością obcą ludzkim nogom i rękom.

Przez lata nie zmienił się również charakter sportowych Golfów. To wciąż samochody, potrafiące łapać dwie sroki za ogon. Czyli być wystarczająco wygodne na co dzień, zapewniać obszerne kabiny czy niewygórowany hałas podczas normalnego użytkowania.

Ale mają też drugą naturą. W momencie, gdy kierowca dociska mocniej gaz, pokazują swoje sportowe talenty. Sprzyja temu w szczególności dostępność licznych trybów jazdy, zmieniających ich charakter za naciśnięciem przycisku.

Wtedy kierownica nagle zaczyna więcej ważyć w dłoniach, silnik i skrzynia bardziej ochoczo reagują na gaz, a dźwięki zostają wyostrzone. W odwodzie jest jeszcze opcjonalne zawieszenie adaptacyjne (4410 zł w każdej wersji), zmieniające sposób tłumienia nierówności.

Cena od 156 990 zł1

Volkswagen Golf GTI w obecnej promocji kosztuje od 156 990 zł1. Za Clubsporta trzeba zapłacić 167 590 zł2, natomiast za wariant R – 181 690 zł3. W odwodzie jest jeszcze R Black Edition, wymagające wydania 197 190 zł4.

Na tle reszty hot hatchy z Wolfsburga zapewnia on nie tylko możliwość rozwinięcia prędkości 270 km/h, ale i wiele innych udoskonaleń. Ma utrzymane w ciemnym kolorze elementy zewnętrzne, jak znaczki, logo R, czy rury wydechowe. Ma pomalowane na czarno obręcze z lekkich stopów Estoril, czarne zaciski hamulcowe, czy układ wydechowy z dodatkowym rezonatorem.

A jak prowadzą się ostre Golfy, jakie dają odczucia zza kierownicy i jak żyje się z nimi na co dzień? Tego dowiesz się z naszego porównania – Golf Clubsport kontra R Black Edition.

  • Cena katalogowa: 170 990 zł, cena po rabacie: 156 990 zł, najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem promocji: 170 990 zł.
  • 2 Cena katalogowa: 181 590 zł, cena po rabacie: 167 590 zł, najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem promocji: 181 590 zł.
  • Cena katalogowa: 195 690 zł, cena po rabacie: 181 690 zł, najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem promocji: 195 690 zł.
  • Cena katalogowa: 211 190 zł, cena po rabacie: 197 190 zł, najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem promocji: 211 190 zł.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Volkswagen Golf R Black Edition
Volkswagen Golf R Black Edition
Volkswagen Golf R Black Edition
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf R Black Edition
Volkswagen Golf R Black Edition
Volkswagen Golf R Black Edition
Volkswagen Golf R Black Edition
Volkswagen Golf R Black Edition