14 lipca 2025

Auta o DMC powyżej 2,5 t nie mogą parkować tam, gdzie myślisz

znak_D-18_tabliczka_t-30
Zdjęcie: GettyImages.

Właściciele SUV-ów, kamperów i aut elektrycznych często nie wiedzą, że ich pojazdy nie mogą parkować ani na chodniku, ani na jezdni – jeśli sposób parkowania został określony znakiem drogowym.

Nie dość, że zasady postoju bywają nieintuicyjne i trudne do zinterpretowania, to pojawia się jeszcze jeden problem – sprzeczność przepisów. Przykład? Według kodeksu drogowego postój ciężkiego auta o DMC powyżej 2,5 t jest zabroniony jedynie na chodniku. Tymczasem rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych rozszerza ten zakaz również na jezdnię.

Postój ciężkiego auta – tylko na jezdni

Zgodnie z art. 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym, częściowy postój na chodniku lub całkowity postój na drodze dla pieszych jest dozwolony tylko dla pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 t. Oznacza to, że kierowcy SUV-ów, kamperów, aut dostawczych czy wielu modeli elektrycznych nie mogą zatrzymać się na chodniku. Ich pojazdy są zbyt ciężkie, by zgodnie z prawem najechać choćby dwoma kołami na drogę dla pieszych. Dla takich pojazdów dopuszcza się parkowanie wyłącznie na jezdni lub na wyznaczonych miejscach postojowych. Wyjątek stanowią pojazdy o DMC powyżej 16 t lub długości przekraczającej 12 m – muszą one korzystać ze specjalnych parkingów.

Jeśli pojazd zatrzymuje się na pasie ruchu lub poboczu, należy ustawić go równolegle do krawężnika. Zarządca drogi może jednak określić inny sposób ustawienia auta – na przykład prostopadle lub skośnie – wskazując to za pomocą znaków drogowych. Taki sposób parkowania pozwala zmieścić więcej samochodów na miejscu postojowym, ale nie wszyscy kierowcy mogą z niego skorzystać.

Tabliczka T-30 wyklucza postój ciężkiego auta

Na wielu ulicach i parkingach pojawia się tabliczka T-30, umieszczana pod znakiem D-18 „Parking”. Występuje w różnych wariantach i określa sposób ustawienia pojazdu względem krawędzi jezdni. Na grafice szary kolor oznacza jezdnię, a biały – chodnik. Kierowca musi zaparkować zgodnie z rysunkiem widocznym na tabliczce.

Przykładowo tabliczka T-30i pokazuje pojazd ustawiony całkowicie na szarej powierzchni, czyli na jezdni. Oznacza to zakaz parkowania nawet częściowo na chodniku – niezależnie od jego szerokości.

Właśnie tu pojawia się niekonsekwencja. Zgodnie z § 52 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, tabliczka T-30 umieszczona pod znakiem D-18 „Parking” wskazuje sposób ustawienia pojazdu względem krawędzi jezdni oznaczonej kolorem szarym oraz informuje, że miejsce przeznaczono wyłącznie dla pojazdów o DMC nieprzekraczającej 2,5 t.

Co istotne, rozporządzenie nie rozróżnia wariantów tabliczki – niezależnie od tego, czy nakazuje wjazd na chodnik, czy postój wyłącznie na jezdni, zawsze ogranicza możliwość parkowania do pojazdów o DMC do 2,5 t. W efekcie zastosowanie tabliczki T-30 automatycznie wyklucza możliwość postoju dla cięższych pojazdów.

Co grozi za ignorowanie nielogicznego zakazu

Kierowca ma obowiązek znać i stosować przepisy wynikające z rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Nawet jeśli są one sprzeczne z ustawą zwaną potocznie kodeksem drogowym, nie zwalnia to z ich przestrzegania. Za zignorowanie tabliczki T-30, czyli postój ciężkiego auta grozi mandat w wysokości 100 zł i 1 punkt karny. W praktyce jednak tego rodzaju kary należą do rzadkości.