Autonomiczne auta już wkrótce wyjadą na polskie drogi. Jakim ograniczeniom będą poddane?

Już w przyszłym roku na ulicach mogą pojawić się samochody bez kierowcy. Na początek będą to testy, ale to ważny krok w stronę dopuszczenia do ruchu w pełni autonomicznych pojazdów.
Obecnie samochody autonomiczne praktycznie nie mogą legalnie poruszać się po polskich drogach. Trwają jednak prace nad zmianą przepisów, które mają to ułatwić i umożliwić.
Samochody autonomiczne – zielone światło do testów
W polskim prawie możliwość testowania samochodów autonomicznych została uregulowana ustawowo już w 2018 roku. Zgodnie z obowiązującą definicją zawartą w art. 65k Prawa o ruchu drogowym, pojazdem autonomicznym jest samochód wyposażony w systemy kontrolujące jego ruch i umożliwiające poruszanie się bez ingerencji kierowcy.
Przy czym kierujący powinien mieć możliwość przejęcia sterowania w dowolnym momencie. Testowanie takich pojazdów na drogach publicznych jest możliwe, ale tylko po spełnieniu wymagań bezpieczeństwa oraz uzyskaniu stosownego zezwolenia.
Resort infrastruktury zapowiada, że nowy projekt przepisów w pełni uwzględni rozwój nowoczesnego transportu. Otworzy także drogę do badań nad pojazdami korzystającymi z funkcji automatycznego sterowania. Nowelizacja Kodeksu drogowego przewiduje dopuszczenie do ruchu zarówno pojazdów zautomatyzowanych, jak i w pełni zautomatyzowanych. Przepisy mają uprościć procedury testowania pojazdów autonomicznych na drogach publicznych.
Samochody autonomiczne – najważniejsze rozwiązania
Nowe regulacje określają warunki uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie testów – w zależności od poziomu automatyzacji, liczby pojazdów i zakresu badań. Na drogach publicznych będzie można prowadzić próby z udziałem pojazdów zautomatyzowanych oraz w pełni autonomicznych. Te pierwsze są wyposażone w systemy wspomagające, które przejmują kontrolę nad wybranymi funkcjami jazdy. Takie jak np. utrzymywanie pasa ruchu czy hamowanie awaryjne. Z kolei pojazdy w pełni zautomatyzowane potrafią poruszać się samodzielnie, bez udziału kierowcy.
Projektowane przepisy przewidują również zmiany w rejestracji profesjonalnej. Ten rodzaj rejestracji pozwala producentom, firmom testującym, sprzedającym lub serwisującym pojazdy na czasowe dopuszczenie ich do ruchu bez konieczności standardowej rejestracji każdego egzemplarza.
Na auta bez kierowcy – jeszcze poczekamy
Nowe regulacje zaczną obowiązywać po sześciu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Ponieważ projekt musi przejść całą ścieżkę legislacyjną, upłynie jeszcze trochę czasu, zanim pierwsze autonomiczne pojazdy pojawią się na drogach. W optymistycznym wariancie nowe przepisy mogłyby wejść w życie w pierwszej połowie 2026 roku.