6 marca 2025

KE nieugięta w sprawie przesiadki na elektryki. Ale ma plan dla sektora motoryzacyjnego

fabryka Volkswagena - problemy volkswagena putin

Komisja Europejska pod koniec zeszłego roku przeprosiła się z producentami samochodów i poddostawcami, obiecując dialog w sprawie przyszłości sektora motoryzacyjnego. Teraz przyszedł czas na pierwsze ustalenia. Niestety, furtka w postaci dopuszczenia do sprzedaży hybryd plug-in po 2035 roku została zamknięta.

Ursula von der Leyen najpierw zainicjowała strategiczny dialog na temat przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, a teraz ogłosiła plan działania mający na celu wsparcie tego sektora.

Dotyczy on m.in. innowacji w zakresie autonomicznej jazdy, transformacji w kierunku czystej mobilności oraz konkurencyjność łańcuchów dostaw, w szczególności baterii trakcyjnych.

Powyższy plan ma przeciwdziałać bolączkom trawiącym europejski przemysł motoryzacyjny. Zgodnie z pragnieniem von der Leyen, od teraz ma on stać się zrównoważony i konkurencyjny. Ma tworzyć miejsca pracy, napędzając wzrost gospodarczy i chronić środowisko dla przyszłych pokoleń – informuje portal elektromobilni.pl.

Plan dla sektora motoryzacyjnego: rozwój pojazdów autonomicznych

Przewodnicząca Komisji Europejskiej ogłosiła przede wszystkim stworzenie nowego sojuszu na rzecz pojazdów połączonych i autonomicznych. W ramach tego projektu przewidziano utworzenie dużych obszarów testowych oraz tzw. regulacyjnych „piaskownic”. Dadzą one możliwość swobodnego testowania i doskonalenia technologii związanych z pojazdami autonomicznymi.

Komisja Europejska planuje kontynuować prace nad przepisami dotyczącymi pojazdów autonomicznych, a także – we współpracy z partnerami z sektora prywatnego – do 2027 roku zrealizować wspólną inwestycję publiczno-prywatną wartą około 1 mld euro. Projekt ten zostanie wsparty z programu Horyzont Europa, co znacząco przyspieszy wdrażanie planu działania w tej dziedzinie.

Ponadto Komisja Europejska opublikowała komunikat na temat czystych flot korporacyjnych. Zachęca w nim państwa członkowskie Unii Europejskiej przede wszystkim do podejmowania kroków na rzecz uczynienia flot pojazdów firmowych bardziej ekologicznymi.

TUTAJ przeczytasz o negatywnym działaniu niektórych systemów wsparcia.

Przejście na pojazdy zeroemisyjne

Najważniejszą informacją przekazaną przez von der Leyen jest złagodzenie przepisów CAFE, nakładających istotne ograniczenie emisji CO2 na flotę aut sprzedanych przez danego wytwórcę od 2025 roku.

Pozwolą one producentom na uśrednianie wyników emisji tego gazu w okresie trzech lat (2025–2027). Dzięki temu możliwe będzie kompensowanie ewentualnych niedoborów w jednym lub dwóch latach nadwyżkami z pozostałych lat, przy jednoczesnym spełnianiu założonych celów na rok 2025.

Dodatkowo KE podejmuje kroki w celu zwiększenia popytu na europejskie pojazdy bezemisyjne. Wśród tych działań znajdują się:

  • wprowadzenie zachęt, które mają na celu skłonienie ludzi do przesiadki na pojazdy o zerowej emisji
  • przyspieszenie rozwoju infrastruktury stacji ładowania w ramach inicjatywy korytarza czystego transportu
  • budowanie zaufania konsumentów poprzez rozwiązania takie, jak lepsza możliwość naprawy baterii trakcyjnych
  • wspieranie programów leasingu socjalnego dla nowych i używanych pojazdów bezemisyjnych, aby zrównoważony transport stał się dostępny dla każdego
  • wsparcie przemysłu bateryjnego

Komisja Europejska planuje również kontynuować działania wspierające rozwój przemysłu akumulatorowego i wzmacniać lokalną produkcję baterii. Jednym z proponowanych rozwiązań jest udzielanie bezpośredniego wsparcia wytwórcom akumulatorów. Ma to na celu zwiększenie ich zdolności produkcyjnych oraz innowacyjności.

Inwestycje Unii Europejskiej mają sięgnąć kwoty 1,8 mld euro. Będzie ona przeznaczona na budowę bezpiecznego i konkurencyjnego łańcucha dostaw surowców potrzebnych do produkcji akumulatorów. Środki te mają przyczynić się do zwiększenia niezależności Europy oraz umożliwić rozwój technologii.

Przechodzenie na elektromobiność wiąże się z likwidacją bardzo wielu miejsc pracy. W końcu auta na prąd są mniej złożone i nie wymagają takiej liczby części, co spalinowe. Ursula von der Leyen nie ma zamiaru pozostawiać zwolnionych pracowników na lodzie, lecz pomóc im m.in. w przekwalifikowaniu się.

TUTAJ przeczytasz o ogromnych problemach europejskich poddostawców motoryzacyjnych.

Plan dla sektora motoryzacyjnego: zwiększenie konkurencyjności

Wzmocnienie odporności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego ma kluczowe znaczenie dla jego konkurencyjności na arenie międzynarodowej. W tym celu Komisja Europejska zamierza wprowadzić równe warunki dla wszystkich podmiotów działających na rynku, wykorzystując instrumenty ochrony handlu, takie jak środki antysubsydyjne.

Dodatkowo planuje kontynuować negocjacje z partnerami handlowymi, aby zwiększyć dostęp europejskich producentów do zagranicznych rynków oraz rozszerzyć możliwości zaopatrzenia.

Komisja Europejska przedstawi także propozycje działań mających na celu zapewnienie, że zagraniczne inwestycje w sektor motoryzacyjny Unii Europejskiej przyczynią się do wzmocnienia jego długoterminowej konkurencyjności.

Co więcej, w ramach redukcji obciążeń biurokratycznych, KE planuje uproszczenie przepisów, aby ułatwić funkcjonowanie europejskich producentów samochodów.

TUTAJ poznasz listę przecenionych samochodów elektrycznych.

Nowe ustalenia a opinie ekspertów

ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów oraz CLEPA – Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Motoryzacyjnych – wspólnie podkreślają, że transformacja w kierunku mobilności zeroemisyjnej musi iść w parze z konkurencyjnością Unii Europejskiej w tym sektorze.

„Proponowane złagodzenie kar za cele na 2025 rok dla aut osobowych i dostawczych to krok w dobrym kierunku. Kluczowe jest także utrzymanie otwartości technologicznej i elastyczności. Zapewni ona różne rozwiązania, takie jak technologie typu PHEV, wodór i inne neutralne dla klimatu rozwiązania” – czytamy w oświadczeniu ACEA z dnia 3 marca tego roku.

Wyżej wymienione organizacje wzywają także do przyspieszenia przeglądów norm CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych oraz pojazdów ciężkich do 2025 roku. Ponadto domagają się podjęcia ambitnych środków w celu usunięcia przeszkód spowalniających transformację transportu. To przede wszystkim utrzymanie otwartości technologicznej oraz zapewnienia zrównoważonej polityki handlowej.

Ola Kallenius, prezes ACEA i szef Mercedesa, podkreśla, że transformacja przemysłu motoryzacyjnego jest w toku i teraz należy zdefiniować ramy, które zapewnią konkurencyjność Unii Europejskiej w tym sektorze.

Matthias Zink, prezes CLEPA, dodaje, że większa elastyczność jest niezbędna, aby transformacja stała się realna. Z kolei Christian Levin, przewodniczący Rady Pojazdów Użytkowych w ACEA i dyrektor generalny Scanii, zaznacza, że należy położyć większy nacisk na wdrażanie krytycznej infrastruktury, zapewnienie parytetu kosztów i zwiększenie popytu na zeroemisyjne ciężarówki i autobusy.