MG coraz bliżej fabryki w Europie. W grę wchodzą trzy lokalizacje

Chiński koncern SAIC – właściciel m.in. MG – przymierza się do budowy swojego pierwszego europejskiego zakładu. Na razie jako jego lokalizację wymienia się głównie jeden kraj.
Marka MG to najbardziej widoczny w Europie producent z Chin. W zeszłym roku na Starym Kontynencie sprzedał on 248 000 samochodów, natomiast w tym wcale nie zwalnia.
Ba, coraz śmielej radzi sobie również na polskim rynku. Kompaktowy HS, czyli rywal m.in. Volkswagena Tiguana, w czerwcu tego roku był na 12. miejscu w naszym kraju pod względem popularności.
Na dodatek MG sypie nowościami. Po miejskim, hybrydowym modelu 3, a także po niedawnej premierze HS-a drugiej generacji, do końca grudnia ma się pojawić jeszcze zupełnie nowy ZS. A to sprawi, że ten wytwórca z Państwa Środka wkrótce będzie miał świeżą i konkurencyjną gamę modelową.
MG stawia na Hiszpanię?
Gdzie Chińczycy planują wybudować swoją pierwszą europejską fabrykę? Na razie w grę wchodzą trzy lokalizacje. Są to Węgry, Czechy oraz Hiszpania. Powszechnie uważa się, że największe szansa ma ostatnia z nich. Dlaczego?
To bardzo ważny rynek dla MG. Przykładowo ZS był najpopularniejszym autem w tym kraju w grudniu 2023 roku, a obecnie znajduje się w TOP10.
Według hiszpańskiej agencji informacyjnej – Europa Press – pierwsza fabryka MG w Europie powstanie w Galicji. „W tym zakładzie montowane będą wyłącznie elektryczne modele grupy SAIC'' – czytamy w jej komunikacie. Czyli MG i m.in. Maxusy.
W obliczu aktualnych wydarzeń na Starym Kontynencie i wprowadzeniu tymczasowych karnych ceł na elektryki z Chin, ten ruch absolutnie nie dziwi. Według wyliczeń Brukseli, koncern SAIC objęto najwyższą stawką, wynoszącą 38%.
Do tego należy doliczyć 10% standardowego cła na auta z Państwa Środka, co oznacza, że niemal połowę ceny elektryków tego producenta w Europie stanowią opłaty celne. Więcej o tym przeczytasz TUTAJ.
Drugi kraj w Europie
Hiszpania to obecnie drugi największy wytwórca samochodów na Starym Kontynencie. Swoje fabryki mają tutaj m.in. Ford, Mercedes czy Volkswagen. Jeśli informacje miejscowej prasy się potwierdzą, pierwsze samochody na prąd zaczną opuszczać nową fabrykę MG w 2027 roku.
Niektóre źródła wskazują, że obecnie trwają prace nad drugim zakładem MG w Europie, ale na razie to zbyt odległa perspektywa, aby mówić o jakichkolwiek szczegółach.
MG i inni producenci z Chin
MG Motor to jedna z chińskich firm, która oficjalnie nie ogłosiła jeszcze budowy swojego zakładu w Europie Jako pierwszy „coming outu” dokonał BYD – miało to miejsce jeszcze w grudniu 2023 roku. Wtedy wladze tego koncernu poinformowały o planach budowy fabryki na Węgrzech. Zacznie ona działalność jeszcze w 2026 roku. Drugą lokalizacją dla BYD-a będzie Turcja.
Z kolei koncern Chery w kwietniu tego roku w dość anegdotyczny sposób przejął byłą fabrykę Nissana w Barcelonie. To właśnie tutaj mają powstawać samochody m.in. nowej marki Omoda.
Wśród fabryk chińskich firm w Europie jest również wątek polski. Otóż Leapmotor rzekomo w połowie czerwce tego roku rozpoczął wytwarzanie w Tychach małego modelu T03. W przyszłym roku ma do niego dołączyć zupełnie nowe auto, czyli A12 (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).