Przełom w hybrydach plug-in. Ta nowa bateria to prawdziwy game changer!

CATL, lider na rynku baterii do pojazdów elektrycznych, zaprezentował Freevoy Super Hybrid Battery. To akumulator, który pozwala hybrydom przejechać kilkaset kilometrów na jednym ładowaniu i oferuje ultraszybką możliwość uzupełniania prądu.
Freevoy Super Hybrid to pierwsza na świecie bateria dedykowana do pojazdów hybrydowych, pozwalająca na uzyskanie zasięgu ponad 400 km. Co istotne, wspiera ona ultraszybkie ładowanie w standardzie 4C – informuje portal elektromobilni.pl.
„Freevoy stanowi przełomowe rozwiązanie na rynku ogniw o dużej pojemności przeznaczonych do pojazdów EREV (Extended Range Electric Vehicles) i PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles)" – czytamy w materiałach prasowych producenta.
Nowa bateria dla PHEV-ów: imponujące możliwości
Wraz ze wzrostem popularności pojazdów typu EREV i PHEV, użytkownicy coraz częściej wskazują na niedostateczny zasięg w trybie elektrycznym oraz powolne ładowanie. Freevoy oferuje użytkownikom możliwość naładowania baterii raz na tydzień, eliminując konieczność częstego doładowywania. Bateria pozwala na uzyskanie zasięgu ponad 280 km po zaledwie 10 minutach ładowania, co znacząco redukuje problem tzw. „lęku zasięgu”.
Osiągnięcie tak dużej wydajności i ultraszybkiego ładowania było możliwe dzięki licznym przełomowym rozwiązaniom. Freevoy wykorzystuje bowiem technologię modyfikacji powierzchniowej dla materiału katodowego i wysokonapięciowy elektrolit, które tworzą nano-ochronną warstwę.
W ten sposób reakcje uboczne w aktywnej warstwie baterii ulegają redukcji. „Zastosowanie wysoko aktywnych cząsteczek w materiale katodowym zwiększa efektywność transportu jonów litu, co pozwala na osiągnięcie czysto elektrycznego zasięgu przekraczającego 400 km" – argumentuje CATL.
Dodatkowo, dzięki nowemu modelowi SOC oraz ulepszeniom w algorytmach i w systemie zarządzania baterią (BMS), dokładność kontroli SOC wzrosła o 40%, a efektywność wykorzystania energii w trybie czysto elektrycznym zwiększyła się o ponad 10%. Analiza charakterystyki polaryzacji ładowania i rozładowania baterii umożliwiła stworzenie strategii predykcji mocy, co poprawia zasięg pojazdów hybrydowych o 20%.
TUTAJ przeczytasz jak jeździ zupełnie nowe Renault 5 E-Tech,
Ultraszybkie ładowanie na poziomie pojazdów elektrycznych
Technologia ultraszybkiego ładowania 4C umożliwia uzyskanie zasięgu ponad 280 km po zaledwie 10 minutach ładowania. Transport jonów litu jest ułatwiony dzięki powłoce przewodnika szybkich jonów na katodzie, drugiej generacji grafitu o szybkim ładowaniu oraz nanotechnologii powłokowej na anodzie.
„Wielowarstwowa konstrukcja elektrody i nowy elektrolit o ultra-wysokiej przewodności dodatkowo przyczyniają się do osiągnięcia prędkości ładowania porównywalnej z pojazdami w pełni elektrycznymi" – informuje CATL.
Dzięki technologii akumulatorów sodowo-jonowych, nowa bateria dla PHEV-ów może działać w ekstremalnych warunkach pogodowych, zachowując zdolność do rozładowania przy -40°C i ładowania przy -30°C. Z kolei przy -20°C działa niemalże bez ograniczeń. CATL wprowadził trzy kluczowe innowacje technologiczne wspomagające wydajność baterii w niskich temperaturach.
TUTAJ poznasz wyniki badania zasięgów aut na prąd zimą.
Nowa bateria dla PHEV-ów: kiedy na rynku?
Freevoy jest już wykorzystywany w modelach takich chińskich marek, jak Li Auto, Avatr, Deepal, Changan Nevoo i Neta. W 2025 roku na rynek trafi 30 modeli hybrydowych różnych producentów, w tym Geely, Chery, GAC i Voyah, wyposażonych w tę nową baterię dla PHEV-ów.