Od kiedy obowiązek jazdy w kasku na każdym jednośladzie?

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało wprowadzenie obowiązkowego stosowania ochrony głowy dla użytkowników rowerów, hulajnóg oraz urządzeń transportu osobistego w wieku do 16 lat. Nowe przepisy mogą wejść w życie dopiero w przyszłym roku i nadal nie wiadomo, czy będą dotyczyć wszystkich dróg.
Obecnie, zgodnie z art. 40 ustawy – Prawo o ruchu drogowym – obowiązek jazdy w kasku obejmuje wyłącznie osoby kierujące motocyklem, motorowerem lub czterokołowcem oraz ich pasażerów. Rowerzyści oraz użytkownicy hulajnóg – także tych elektrycznych – nie mają prawnego obowiązku noszenia kasków. Przepisy jedynie zalecają ich stosowanie. Przez kolejne lata zapowiadano możliwość wprowadzenia takiego obowiązku. Teraz sytuacja ma się zmienić, choć nie nastąpi to jeszcze w tym sezonie.
Obowiązek jazdy w kasku dla dzieci i młodzieży
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło zamiar wprowadzenia obowiązku noszenia kasków ochronnych przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną lub innym urządzeniem transportu osobistego. Pod przewodnictwem ministra Dariusza Klimczaka odbyło się specjalne posiedzenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, poświęcone bezpieczeństwu dzieci i młodzieży. Głos zabrali przedstawiciele organizacji społecznych oraz eksperci, w tym specjaliści z zakresu medycyny. Efektem spotkania było jednogłośne przyjęcie uchwały rekomendującej wprowadzenie obowiązku stosowania kasków przez osoby poniżej 16. roku życia.
Obowiązek jazdy w kasku – kiedy zmiany w kodeksie drogowym?
Uchwała zobowiązuje do rozpoczęcia prac legislacyjnych nad nowelizacją kodeksu drogowego. Wiele wskazuje, że mimo zapowiedzi obowiązek jazdy w kasku nie wejdzie w życie zbyt szybko. Nowe przepisy mają zostać wpisane do ustawy Prawo o ruchu drogowym, co oznacza konieczność przejścia pełnej ścieżki legislacyjnej. Nie powstał jeszcze projekt aktu prawnego ani jego założenia. W efekcie obowiązek zakładania kasków przez młodych rowerzystów i użytkowników hulajnóg może obowiązywać dopiero w przyszłym roku – o ile zostanie zatwierdzony przez parlament i prezydenta.
Obowiązek jazdy w kasku – może być martwym przepisem
Nie wiadomo również, gdzie nowe przepisy będą obowiązywać. Kodeks drogowy działa na drogach publicznych, w strefach ruchu i strefach zamieszkania. Na drogach wewnętrznych – już nie. Z tego powodu na wielu drogach osiedlowych możliwa jest jazda bez uprawnień, zapiętych pasów czy w przypadku motocyklistów – bez kasku. Nowy obowiązek może więc obowiązywać wyłącznie w ograniczonym zakresie. O ile na publicznej drodze rowerzysta otrzyma mandat za brak ochrony głowy, już na terenie parku czy osiedla – nie. Tymczasem do wypadków z udziałem jednośladów dochodzi nie tylko na głównych drogach.
Kaski ratują życie i ograniczają urazy
Statystyki za pierwsze półrocze 2025 roku są alarmujące. W porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku liczba wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych wzrosła o niemal 85%, a liczba rannych – aż o 95%. Noszenie kasku może znacząco zmniejszyć ryzyko urazów głowy – nawet o 44%.
Kwestia obowiązku kasków budzi emocje. Przeciwnicy podnoszą argument o ograniczaniu wolności. Mimo to coraz więcej państw decyduje się na wprowadzenie takich regulacji, zwłaszcza w związku z rosnącą popularnością jednośladów elektrycznych.