27 maja 2024

Auta z Chin? Jeden producent absolutnie zdominował europejski rynek w I kwartale 2024 r.

auta z Chin

Chińscy producenci coraz mocniej atakują europejski rynek. Na razie jednak nie przebijają się w statystykach sprzedaży. Choć z jednym wyjątkiem.

Chińska motoryzacja jest obecnie odmieniana przez wszystkie przypadki. Nie ulega wątpliwości, że firmy z Państwa Środka mają bardzo ambitne plany wobec Starego Kontynentu. Przykładowo, BYD, który właśnie zapowiedział rozpoczęcie przedsprzedaży aut na naszym rynku, od 2030 roku chce w Europie znajdować 1,5 mln nabywców rocznie!

Obecnie trwa jednak dochodzenie Komisji Europejskiej dotyczące ewentualnej pomocy chińskiego rządu dla tamtejszych firm motoryzacyjnych. W grę wchodzi podniesienie ceł, co prawdopodobnie wydarzy się w ciągu najbliższych kilku tygodniu (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Auta z Chin: coraz więcej marek w Polsce

Aktualnie również polski rynek powoli wypełnia się wytwórcami z Państwa Środka. Obok niszowych Voyaha, Nio czy Hongqi, pod koniec zeszłego roku zawitały do nas przede wszystkim MG i BAIC. Z kolei BYD zapowiedział, że 10 czerwca rozpocznie u nas przedsprzedaż.

Z największą pompą do Polski bez dwóch zdań weszło MG, które na początku zaoferowało trzy modele: ZS-a, HS-a i 4. Poza tym świetnie je wyceniło oraz objęło niespotykanymi gwarancją i opieką posprzedażową.

Kryją się one pod hasłem „trzy razy siedem”. Oznaczają 7 lat gwarancji mechanicznej (z limitem do 150 tys. km) oraz 7 lat darmowych przeglądów i assistance. W rezultacie do końca kwietnia ta chińska marka na naszym rynku sprzedała już 1000 aut. Jubileuszowy model to elektryczne MG4.

Ale i w Europie MG ma ponadprzeciętne powodzenie. To bez dwóch zdań najbardziej rozpoznawalna i najlepiej sprzedająca się marka z Chin na Starym Kontynencie.

MG i długo, długo nikt

W zeszłym roku w Europie samochody MG znalazły 248 000 klientów. Łącznie, na całym świecie było ich 840 000. W pierwszym kwartale bieżącego roku ta brytyjska marka, należąca do chińskiego SAIC-a, sprzedała już z kolei 58 524 aut.

Tym samym wyprzedziła ona BYD-a (7602 szt.) oraz DR Automobile (5922 szt.). Kolejne miejsca zajęły Lynk & Co (1711 szt.) oraz GWM (1121 szt.) i Xpeng (1036 szt.). Reszta producentów w pierwszym kwartale 2024 roku sprzedała poniżej 1000 aut.

Choć DR Automobiles brzmi zagadkowo, to tak naprawdę firma, która na Półwyspie Apenińskim montuje chińskie samochody marek Chery, BAIC i JAC, ale pod własnymi emblematami. W zeszłym roku sprzedała ona 34 000 aut na Starym Kontynencie, jednak ze względu na rodzaj działalności trudno uznać ją za klasycznego wytwórcę pojazdów.

Auta z Chin: sprzedaż będzie tylko rosła?

Należy oczekiwać, że sprzedaż MG i innych marek w na Starym Kontynencie będzie powoli rosła. W przypadku MG na wybrane europejskie rynki trafił już miejski model 3. Z kolei jeszcze pod koniec tego roku spodziewana jest premiera następcy niewielkiego crossovera o nazwie ZS.

Do salonów sprzedaży w Polsce trafiła właśnie długo wyczekiwana Omoda, a kolejne marki, jak choćby Forthing czy Arcfox czekają na rynkowy debiut.

Sprzedaż chińskich samochodów w I kwartale 2024 roku: