Jakiego używanego SUV-a wybrać mając do dyspozycji 30 tys. zł? | TOP 5

Rynek wtórny SUV-ów za 30 tys. zł jest przeogromny. Jeśli jednak przyjrzeć mu się dokładnie, okazuje się, że w ogłoszeniach przewija się kilka modeli. Wybraliśmy te, które naszym zdaniem mają najlepszą trwałość i spełnią funkcję rodzinnego SUV-a za 30 tys. zł.
Używane SUV-y za 30 tys. zł bardzo często goszczą w ogłoszeniach na OTOMOTO. Wybierać można zarówno wśród samochodów popularnych marek marek, jak i tych prestiżowych. Tym razem skupiliśmy się na tych pierwszych, do tego szukamy rodzinnego SUV-a.
Postawiliśmy na sprawdzone i popularne modele, które nie powinny być kosztowne w utrzymaniu. Nasze zestawienie 5 udanych, rodzinnych SUV-ów w cenie do 30 tys. zł nie jest jednak jednolite. Można w nim znaleźć samochody benzynowe (w większości), takie, do których pasuje instalacja LPG, a nawet diesle. Jedne lepiej poradzą sobie na asfalcie, a inne także poza utwardzonymi drogami.
Zapraszamy na TOP 5 używanych SUV-ów za 30 tys. zł!
Używany SUV za 30 tys. zł – Dacia Duster I (lata produkcji: 2010-18)
To jedna z nowszych propozycji wśród używanych SUV-ów za 30 tys. zł. Dacia Duster za taką kwotę może być nawet samochodem z 2015 roku! Generalnie jednak największy wybór do 30 tys. zł jest wśród aut wyprodukowanych między 2012 a 2013 rokiem.
Jaki jest Duster? To przede wszystkim budżetowy SUV. Zbudowano go z dużym wykorzystaniem techniki ze starszych modeli Renault. To dobra wiadomość, bo dzięki temu jest to proste auto. Bardzo dobrze ocenić trzeba dostępność taniego serwisu i tanich części zamiennych. Jakby tego było mało, Duster nie jest szczególnie awaryjnym pojazdem.
Wśród wielu plusów modelu wymienić można spore zdolności terenowe. Prześwit Dustera wynosi od 205 do 210 mm. Dość często model można kupić z napędem na obie osie (nie oferowano 4x4 jedynie w wersjach z fabryczną instalacją LPG; w pozostałych był opcjonalny), który jest prosty, ale całkiem wydajny.
Zwykle pod maską auta znajdziecie benzyniaka 1.6 (105 lub 114 KM). To nieskomplikowany i wytrzymały napęd, który można polecić. Wśród minusów wymienia się słabe osiągi i relatywnie spory apetyt na paliwo (stąd często instalacja LPG, także w wersji niefabrycznej). Diesle też nie są złe, ale w ich wypadku ostrożność jest dużo bardziej wskazana.
Duster ma sporo miejsca w kabinie, ale wykończenie tej ostatniej jest dość słabe. Bagażnik wersji 2WD ma pojemność od 475 do 1636 l; odmiana 4x4 dysponuje nieco mniejszym kufrem (408-1570 l).
CZYTAJ TEŻ: Używana Dacia Duster II – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?
Używany SUV za 30 tys. zł – Ford Kuga I (lata produkcji: 2008-12)
Za kwotę do 30 tys. zł wybierać można wśród używanych Fordów Kuga I z czterech pierwszych lat produkcji. Na rynku dominują samochody importowane, które pod maską mają francuskiego diesla 2.0 i napęd na obie osie.
Używany Ford Kuga I to idealne auto rodzinne, ale w przeciwieństwie do opisanego wyżej Dustera, dużo gorzej radzi sobie poza asfaltem. Za to, jak przystało na Forda, świetnie się prowadzi. W kabinie jest tu jednak przeciętna ilość miejsca, zwłaszcza z tyłu. Niezbyt duży jest także bagażnik tego modelu: 360-1355 l.
Niezbyt duży jest wybór wersji silnikowych. Podstawową jednostką, jak już wspomnieliśmy, jest tu diesel 2.0 TDCi (PSA), który za kwotę do 30 tys. zł będzie miał zwykle 136 KM. Mocniejsze odmiany (140- i 163-konną) oferowano od 2010 roku. Wszystkie one są godne polecenia, niestety mogą mieć już duże przebiegi. Warto jednak, oprócz liczby kilometrów, zweryfikować także historię serwisową oraz to, co zostało już naprawione.
Jedyny dostępny benzyniak to 200-konny silnik 2.5 T rodem z Volvo. Jest to całkiem udany silnik, ale w jego wypadku nie ma co liczyć na niskie spalanie.
Używany SUV za 30 tys. zł – Mitsubishi ASX (lata produkcji: 2010-23)
Używane Mitsubishi ASX to bardzo popularny i poszukiwany rodzinny SUV. Znamy przypadki egzemplarzy, które sprzedawały się tego samego dnia, w którym zostały wystawione! Dodajmy, że za około 30 tys. zł wybieramy w egzemplarzach z trzech pierwszych lat produkcji.
ASX powstał na płycie podłogowej większego Outlandera (ma taki sam rozstaw osi). Nie widać tego na zewnątrz, ale środek jest całkiem obszerny. Dość napisać, że z tyłu spokojnie zmieści się tu dwójka dorosłych (co w tym segmencie nie jest oczywiste). Sporej wielkości jest także bagażnik: 442-1219 l. Wszystko to sprawia, że ASX jest idealnym rodzinnym SUV-em za 30 tys. zł.
W zasięgu cenowym są przede wszystkim udane wersje benzynowe 1.6. Ich moc nie jest może zbyt duża (116 KM), ale za to odznaczają się niskim apetytem na paliwo i są trwałe. Ich jedyną przypadłością jest niska trwałość kół zmiennych faz rozrządu. Jest też wersja 2-litrowa, ale oferowano ją od 2019 roku, więc to zupełnie inna półka cenowa.
Za 30 tys. zł bez trudu znajdziemy także diesla 1.8 o mocy 150 KM, ale ma on swoje słabe strony. Ten silnik jest też kosztowny w ewentualnych naprawach. Dużo lepsza jednostka 1.6 o mocy 114 KM, sprzedawana była od 2015 roku, więc szansa na jej zakup za 30 tys. zł jest niewielka.
ASX nie jest awaryjnym autem, a wiele jego problemów poprawił sam producent, uważajcie jednak na egzemplarze z USA (są zbudowane na innym modelu i często mają powypadkową przeszłość).
Używany SUV za 30 tys. zł – Suzuki Grand Vitara II 5d (lata produkcji: 2005-15)
Jeśli Grand Vitara ma być samochodem z polskiego salonu, za około 30 tys. zł będziecie wybierać wśród egzemplarzy maksymalnie z 2009 r. Jeśli zdecydujecie się jednak na auta importowane, samochód może być nieco młodszy – w zasięgu są nawet Suzuki powstałe w 2011 r.
Odrzucamy wersję 3d, bo nie spełnia ona wymagań rodzinnego SUV-a, skupiamy się tylko na autach 5-drzwiowych. W kabinie tej odmiany jest sporo przestrzeni, nieźle oceniamy też bagażnik o pojemności 396-1386 l.
Kupując używane Suzuki Vitarę dużo bardziej niż książce serwisowej, powinniśmy przyjrzeć się podwoziu. Niestety korozja w tym modelu to dużo większy problem niż u konkurencyjnych aut, które prezentujemy w tym zestawieniu. Poza tym drogie w naprawach są elementy napędu 4x4.
Wśród wersji silnikowych najlepszym wyborem jest benzyniak 2.0 o mocy 140 KM. Silniki 2.4 i 2.7 (V6) palą zdecydowanie więcej, a wcale nie są aż takie żwawe. Jedyny dostępny diesel to jednostka konstrukcji Renault o pojemności 1.9. Silnik ten ma złą sławę i raczej go nie polecamy. Jeśli jednak się zdecydujecie, rygorystycznie przestrzegajcie interwału olejowego co 10 tys. km!
Używany SUV za 30 tys. zł – Toyota RAV4 III (lata produkcji: 2006-12)
Ten model trzyma ceny, chociaż – zwłaszcza z silnikiem wysokoprężnym – nie jest ideałem. Za 30 tys. zł da się kupić samochody z maksymalnie z 2009 roku, ale większy wybór będzie wśród tych powstałych do 2008 r.
Słaby stosunek wieku co ceny to spory minus, ale warto pamiętać, że oznacza to, że w przyszłości z odsprzedażą nie powinno być problemu. Poza tym RAV4 III to całkiem niezły pomysł. Model ma wyraźnie więcej miejsca od poprzedniczki (zawdzięcza to m.in. przesuwanej kanapie), oferuje też niezłe wyposażenie. Bardzo duży, zwłaszcza gdy porówna się z innymi autami z tego zestawienia, jest bagażnik (450-1752 l).
Najlepszy silnik do rodzinnego używanego SUV-a, który nie ma być przesadnie drogi w utrzymaniu, to motor 2.0. Do 2009 r. oferowano starszą odmianę (ZZ) a od 2009 r. nowszą (ZR). Zwłaszcza ta druga godna jest polecenia, bo przy podobnej mocy i wytrzymałości, spala mniejsze ilości paliwa. Inne benzyniaki (2.4, 2.5 i 3.5 V6) palą więcej, ale nie można im odmówić wytrzymałości.
Dużo więcej złego napisać można o dieslu 2.2, który zmaga się z wieloma problemami; część z nich jest bardzo kosztowna.
Używany SUV za 30 tys. zł – podsumowanie
CZYTAJ TAKŻE: Kompaktowe SUV-y za 40-50 tys. zł – TOP 5
SUV-y za 30 tys. zł to niezły kawałek rodzimego rynku wtórnego. Na pewno nie wszystkie są godne polecenia, ale prezentowane w naszym TOP 5 modele to bardzo udane auta w omawianym budżecie. Oczywiście przed zakupem trzeba dokładnie je sprawdzić, bo mają już trochę nowoczesnej techniki, która nie jest już tak tania w naprawach. Pamiętajcie też, że w przedstawionych tu modelach może już pojawić się korozja.