22 marca 2024

VW ID.Buzz GTX: van ze sportowymi ambicjami właśnie stał się faktem

Volkswagen ID.Buzz GTX

340 KM i 6,5 sekundy od 0 do 100 km/h. Oto wyniki rodem z krainy hot hatchy, ale tym razem mówimy o elektrycznym vanie, który może pomieścić siedem osób i sporo bagażu. Takiego samochodu jeszcze nie było.

 

Seryjny van i świetne osiągi? Oto zestawienie, o którym dotychczas raczej nikt nie myślał. Owszem, na drogach można było czasami spotkać wyjątkowo szybko jeżdżące minibusy wożące np. pracowników, prowadzone przez ambitnych kierowców nie opuszczających lewego pasa autostrady. Ale trudno było o modele tego typu, które naprawdę cechowałyby się osiągami na poziomie usportowionych aut osobowych.

Wszystko zmienia się wraz z elektryfikacją. Osiągnięcie wysokich mocy i świetnych czasów przyspieszenia jest teraz tak łatwe, jak nigdy wcześniej. Dlatego właśnie witamy na rynku Volkswagena, który jest pełnoprawnym minibusem, ale oferuje osiągi na poziomie Golfa GTI sprzed kilku lat – informuje portal elektromobilni.pl.

Mowa oczywiście o elektrycznym ID.Buzzie w odmianie z trzema „szybkimi” literkami, czyli GTX.

Volkswagen ID.Buzz GTX: najmocniejszy w gamie

ID.Buzz od momentu premiery wyróżnia się interesującą stylistyką. W efekcie za tym busem w stylu retro nie sposób się nie obejrzeć. Wersja GTX została nieco wyróżniona na tle zwykłych odmian. Dokładniej mowa o nowym wzorze LED-ów do jazdy dziennej, teraz ułożonych w kształt trójkątów.

Zderzak otrzymał czarne elementy i nowe wloty powietrza. GTX jest wykończony w połyskującej czerni (mowa np. o lusterkach), a nadwozie może tu pokryć dedykowany dla szybkich, elektrycznych Volkswagenów (czyli dostępny np. w ID.7 GTX) odcień, zwany czerwień cherry. Chętni mogą wybrać także charakterystyczne dla ID.Buzza dwukolorowe malowanie, np. łącząc srebrny z czerwonym.

W wyposażeniu seryjnym nowego Volkswagena ID.Buzza GTX znalazły się reflektory IQ.Light. Najmniejsze dostępne felgi i tak są spore (19 cali), ale za dopłatą obręcze mogą mieć nawet 21 cali, co oczywiście ograniczy nieco osiągi i zasięg GTX-a. O tym jednak za chwilę.

Najpierw zajrzyjmy jeszcze do wnętrza. Od kabin innych ID.Buzzów odróżnia się ono m.in. obecnością czerwonych przeszyć i unikalnych detali (np. na kierownicy). Siedzenia są z kolei obite tkaniną ArtVelours Eco z nowym wzorem w romby.

Ile osób może jechać GTX-em? Pięć, sześć lub siedem – zależnie od wybranej wersji.

Dwie wersje długości

Mocna wersja jest dostępna zarówno dla krótszego, jak i dłuższego ID.Buzza. Odmiana ze standardowym rozstawem osi jest oferowana, jako pięciomiejscowe auto z tylną, trzyosobową kanapą dzieloną w proporcjach 40:60 lub w wersji sześciomiejscowej, z dwoma pojedynczymi fotelami w drugim i trzecim rzędzie.

Długi ID. Buzz GTX będzie dostępny także jako auto pięcio- lub sześcioosobowe z fotelami w identycznej konfiguracji, a dodatkowo pojawi się możliwość zamówienia wersji siedmiomiejscowej, z trzyosobową kanapą w drugim rzędzie i dwoma pojedynczymi fotelami w trzecim.

Siedzenia w drugim rzędzie można przesuwać do przodu i tyłu o 150 mm (w GTX-ie ze standardowym rozstawem osi) lub o 200 mm (w dłuższym aucie).

Volkswagen ID.Buzz GTX: szybki i pojemny

Pojemność bagażnika ID. Buzza GTX to w wersji pięcioosobowej i krótkiej wynosi od 1121 l (do górnej krawędzi oparć tylnych siedzeń) do 2123 l (złożona tylna kanapa, załadunek do górnej krawędzi oparć przednich siedzeń).

Volkswagen ID. Buzz GTX z długim rozstawem osi mieści więcej. Po załadowaniu do górnej krawędzi oparć drugiego rzędu siedzeń dostępna jest pojemność 1340 l. Przy dwóch pasażerach długi ID. Buzz GTX może pomieścić do 2469 l bagażu.

Jeśli na pokładzie znajduje się siedem osób, ID. Buzz GTX może pomieścić za trzecim rzędem siedzeń 306 l bagażu.

Będzie moc

Przejdźmy do tego, co w przypadku odmiany usportowionej (to nadal brzmi nietypowo w odniesieniu do vana) jest najciekawsze, czyli do osiągów. Moc Volkswagena ID.Buzaa GTX-a wynosi 340 KM, czyli tyle samo, co w przypadku ID.7 Tourera w tej samej wersji i więcej o 14 KM niż w ID.3 GTX-ie.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h to wspomniane 6,5 s. Nowa wersja jest wyposażona w silnik przy każdej z osi, co oznacza, że nie mówimy już o aucie tylnonapędowym, a o samochodzie z napędem na cztery koła 4MOTION.

Volkswagen ID. Buzz GTX w dwóch odmianach różni się nie tylko długością. Auto pojawi się na rynku ze standardowym rozstawem osi i z nowym akumulatorem o pojemności netto 79 kWh (84 kWh brutto) oraz z długim rozstawem osi w połączeniu z nowym akumulatorem o pojemności netto 86 kWh (91 kWh brutto).

Nie podano jeszcze oficjalnego zasięgu poszczególnych odmian.

Volkswagen ID.Buzz GTX: niepowtarzalny styl

O czym jeszcze warto wspomnieć, pisząc o szybkim ID.Buzzie? Na przykład o nowym systemie multimedialnym (ma nowy procesor i 12,9-calowy ekran) albo o możliwości zamówienia rekordowo wielkiego szklanego dachu, nawiązującego do starego „Bullika” i jego odmiany Samba.

Volkswagen ID.Buzz GTX pojawi się na rynku w drugiej połowie roku. Przedsprzedaż ruszy latem. Nie znamy jeszcze cen – należy spodziewać się jednak „trójki z przodu”.

Z kim konkuruje Volkswagen ID.Buzz GTX? Można próbować dopasować mu rywali w rodzaju Mercedesa EQV, ale prawda jest taka, że na rynku nie ma innego auta, które w tej klasie byłoby tak stylowe.

ID.Buzz może bowiem bez przeszkód służyć np. za mobilną wizytówkę firmy. To drogi gadżet… ale jakże miły dla oka!

Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX
Volkswagen ID.Buzz GTX