14 października 2025

Stellantis ma problem z silnikami wysokoprężnymi. Około 700 000 aut marek Citroen, DS, Opel i Peugeot do naprawy

Koncern Stellantis jest zmuszony do wprowadzenia akcji naprawczej dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Powodem przywołania jest wadliwe działanie jednej z kontrolek ostrzegawczych.

  • Akcja serwisowa Stellantisa obejmuje ponad 700 000 aut.
  • Problem występuje w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi 1.5 Blue HDi, 2.0 HDi oraz 2.2 HDi.
  • Naprawa polega na wgraniu nowego oprogramowania ECU.
Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Jak podaje francuski dziennik L'automobile magazine, koncern Stellantis podjął decyzję o przeprowadzeniu akcji naprawczej w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Konkretnie dotyczy ona jednostek napędowych 1.5 Blue HDi, 2.0 HDi oraz 2.2 HDi. Występują one w różnych modelach marek Citroen, DS, Opel i Peugeot z lat 2016-2024.

Ten pierwszy silnik (1.5 Blue HDi) objęty jest również inną akcją serwisową związaną z łańcuchem rozrządu, o której szerzej piszemy TUTAJ.

Należy pamiętać, że roczniki różnią się w zależności od producenta. Ogółem ponad 700 000 pojazdów na całym świecie musi stawić się na naprawę. Pełna modeli objętych usterką znajduje się poniżej.

Problem z kontrolką Check Engine

Problem, z jakim mogą borykać się właściciele aut z silnikami 1.5 Blue HDi, 2.0 HDi i 2.2 HDi, dotyczy jednej z kontrolek ostrzegawczych. Mianowicie kierowcy mogą nie zostać poprawnie ostrzeżeni nie w przypadku awarii katalizatora (SCR) lub filtra cząstek stałych (FAP).

W takim przypadku kontrolka ostrzegawcza Malfunction Indicator Lamp (często nazywana też Check Engine) może się nie zapalić. Nie spełnia to wymogów prawnych dotyczących emisji zanieczyszczeń.

Zdaniem francuskiej prasy akcja serwisowa została ogłoszona głównie ze względów środowiskowych. Dziennikarze sugerują podobieństwa do afery dieselgate sprzed dekady, do dziś mającą ogromny wpływ na kształt przemysłu motoryzacyjnego.

Potencjalne usterki

Należy jednak wziąć pod uwagę, że problem z systemem filtrowania spalin może uniemożliwić jazdę lub nawet doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej. Poza tym może on także doprowadzić do negatywnego wyniku podczas przeglądu okresowego.

Francuski portal uzyskał zapewnienie od Stellantisa, że firma nawiązuje kontakt z klientami w celu dokonania naprawy. Sugeruje się jednak sprawdzenie numeru VIN w serwisie ASO i podjęcie czynności związanych przeprowadzeniem akcji serwisowej.

Cała operacja trwa około pół godziny i jest całkowicie bezpłatna. Naprawa polega na pobraniu i oraz zainstalowaniu aktualizacji oprogramowania sterownika silnika (ECU).

Stellantis: modele objęte akcją serwisową

  • Citroen – 250 497 samochodów (produkcja od 15 marca 2018 do 30 kwietnia 2024 roku): C3 III, C-Elysee, C3 Aircross I, C4 Cactus, Berlingo III, C4 Picasso II / C4 SpaceTourer, C5 Aircross I, Jumpy III
  • DS Automobiles – 21 130 pojazdów (produkcja od 27 marca 2017 do 15 listopada 2022 roku): DS 3 Crossback / DS 3 II, DS 7 Crossback / DS 7
  • Opel – 97 770 pojazdów (produkcja od 8 września 2017 do 19 października 2023 roku): Corsa VI, Crossland X/Crossland, Combo V, Grandland X / Grandland I, Zafira IV / Vivaro III, Movano III
  • Peugeot – 341 749 pojazdów (produkcja od 14 października 2016 do 11 października 2021 roku): 208 I i II generacji, 2008 I i II, 301, 308 II i III, Rifter / Partner III, 3008 II, 508 I i II, 5008 II, Traveller / Expert III, Boxer III