Niewygodna prawda o niezawodności aut w Chinach. Na tamtejszym rynku najlepsze są… Land Rover i Chery

Najnowsze badanie niezawodności samochodów w Chinach, przeprowadzone przez J.D. Power, ujawnia niewygodną prawdę o niezawodności samochodów w tym państwie.
- Land Rover, FAW Toyota i Chery liderami niezawodności w Chinach.
- Średnia liczba problemów w całej branży wzrosła do 197 na 100 pojazdów.
- Analitycy wskazują na zwiększającą się przepaść w jakości między autami premium zachodnich producentów, a rodzimymi.
J.D. Power, firma specjalizująca się w analizach konsumenckich oraz doradztwie, opublikowała wyniki badania China Vehicle Dependability Study (VDS) na rok 2025.
Analizy te, prowadzone od 16 lat, oceniają doświadczenia właścicieli samochodów w okresie 13-48 miesięcy użytkowania. O wyniku danej marki i konkretnego modelu decyduje liczba usterek występujących na 100 pojazdów (PP100) w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
Metodologia badania
Badanie oparto na odpowiedziach 22 941 użytkowników, którzy nabyli nowe auta w Chinach między lutym 2021 a czerwcem 2024 roku. Ankiety przeprowadzono od lutego do lipca 2025 roku w 81 największych chińskich miastach.
W badaniu oceniono 177 konkretnych problemów, pogrupowanych w dziewięć głównych kategorii: wnętrze, nadwozie, wrażenia z jazdy, elementy sterowania i wyświetlacze, system multimedialny, klimatyzacja, fotele, układ napędowy oraz systemy wspomagania kierowcy.
Łącznie uwzględniono 169 modeli 38 marek, jednak ostateczne wyniki obejmują 166 pojazdów, ponieważ 3 nie spełniły minimalnych wymagań próby badawczej.
Niezawodność samochodów w Chinach: negatywny trend
Im niższy wynik w skali PP100, tym wyższa jakość, ponieważ wartość liczbowa oznacza średnią liczbę zgłoszonych problemów na 100 pojazdów. Niestety, zgodnie z raportem średnia liczba problemów związanych z niezawodnością w całej branży wzrosła. Obecnie wynosi 197 PP100, co oznacza to zwiększenie tego parametru o 7 punktów w porównaniu z rokiem 2024.
Wynik marek premium, w przypadku których średnia cena modeli przekracza 150 000 juanów (ok. 77 000 zł), wyniósł 181 PP100. Dla marek masowych (wolumenowych) wartość ta była wyższa i osiągnęła 202 PP100.
Liderzy w poszczególnych kategoriach
Land Rover z wynikiem 157 PP100 uplasował się na pierwszym miejscu pod względem niezawodności wśród marek premium. Na kolejnych pozycjach znalazły się Porsche (165 PP100) oraz BMW (166 PP100). Następne miejsca zajęły Mercedes (177 PP100) i Audi (178 PP100).
W kategorii marek masowych najwyższą pozycję zajęła spółka joint-venture FAW Toyota ze 156 PP100. Drugie miejsce przypadło firmie GAC Toyota (158 PP100), a trzecie – Changan Ford (172 PP100).
Miejsce czwarte zajęła marka GAC Honda (181 PP100), a na piątej pozycji uplasował się Buick (181 PP100). Drugą piątkę stanowią kolejno: SAIC Volkswagen (182 PP100), Chery (188 PP100), FAW Hongqi (192 PP100), Geely (200 PP100) oraz GAC Trumpchi (201 PP100).
Wśród rodzimych producentów chińskich najlepszy wynik osiągnęło Chery (188 PP100), przed FAW Hongqi (192 PP100) i Geely (200 PP100). Czwarta pozycja przypadła marce GAC Trumpchi (201 PP100). Dalej uplasowały się TANK (212 PP100) oraz Jetour (217 PP100).
Modele nagrodzone w swoich segmentach
Wszystkie oceniane auta podzielono na 18 segmentów, w każdym wyłaniając zwycięzcę lub zwycięzców. Listę nagrodzonych modeli w porządku alfabetycznym stanowią:
- Audi A3
- Audi Q3
- BMW serii 5
- Chery Arrizo 5
- Chery Tiggo 8 Pro
- Ford Edge/Edge L
- Ford Mondeo
- GAC Trumpchi GS3 Yingsu
- Geely Boyue Cool
- Honda Odyssey
- Honda Vezel
- Land Rover Discovery Sport
- Nissan Sylphy Classic
- Porsche Cayenne
- Porsche Macan
- Toyota Corolla
- Toyota Wildlander
- Volkswagen Lamando/Lamando L
- Volkswagen Passat
- Wuling Hongguang S
Kluczowe obserwacje dla producentów
Eksperci J.D. Power wskazują, że liczba problemów w samochodach z silnikami spalinowymi (ICE) systematycznie się zwiększa, odnotowując skumulowany wzrost o 9% w ciągu ostatnich trzech lat.
Jednocześnie pogarsza się ich trwałość, czyli długoterminowa jakość. Zaobserwowano, że wraz z wydłużaniem się okresu posiadania auta, marki międzynarodowe i premium demonstrują coraz wyraźniejszą przewagę w tym obszarze nad produktami rodzimych koncernów z Chin.
Z kolei chińskie marki, pomimo podnoszenia średnich cen i aspiracji do segmentu premium, odnotowują znaczący wzrost problemów w miarę upływu czasu.
Główne zastrzeżenia właścicieli samochodów spalinowych dotyczą zwiększającego się hałasu i wibracji oraz usterek funkcji inteligentnych, takich jak rozpoznawanie mowy czy systemy multimedialne. Te dwie kategorie odpowiadają łącznie za ponad 75% zgłaszanych problemów.