Auta których marek trafiają na złom najszybciej, a których najpóźniej? | RANKING

Wcześniej czy później prawie każdy samochód trafi do stacji demontażu. Sprawdź, które modele najszybciej, a które najpóźniej wyrejestrowywano z tego powodu. Co ciekawe, istnieje zauważalna różnica pomiędzy autami z polskich salonów a importowanymi z zagranicy.
- Dane obejmują pierwsze 6 miesięcy 2025 roku.
- IBRM Samar sprawdził też różnice dotyczące średniego wieku złomowanych aut z polskiego salonu i z importu.
- Najdłużej jeździmy samochodami marki Audi.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przygotował zestawienie dotyczące średniego wieku wyrejestrowania z powodu demontażu samochodów w pierwszym półroczu 2025 roku. Pod uwagę wzięto 45 marek, z których każda miała minimum 10 wyrejestrowań.
Przy okazji też porównano średni wiek dotyczący aut po raz pierwszy zarejestrowanych w Polsce do tych sprowadzonych z zagranicy. Jak się okazuje, miejsce zakupu ma znaczenie.
„Średni wiek demontowanego samochodu osobowego w I półroczu 2025 roku wyniósł 23,8 roku. Ale w przypadku samochodów z importu jest to 23,9 roku, a dla aut kupionych w krajowych salonach 23,4 roku” – czytamy w informacji Samaru.
Różnica nie jest więc duża. Wynosi 0,5 roku, choć trzeba zauważyć, że mówimy o samochodach wyprodukowanych naprawdę szmat czasu temu.
Demontaż samochodów: Dacia najszybciej
Łącznie w pierwszym półroczu 2025 roku nad Wisłą do stacji demontażu trafiło 241 837 samochodów. Jest to o 9,6% więcej niż w tym samym okresie 2024 roku.
Z rankingu 45 marek wynika, że najpóźniej na demontaż przyjeżdżają samochody Audi, bo przeciętnie po 26,8 latach. Drugie miejsce zajmuje Daewoo (25,8 lat), które uplasowało się przed Volkswagenem (25,7 lat) i brytyjskim Roverem (25,1 lat).
Najszybciej użytkownicy pozbywają się Dacii (15,4 lat), Infiniti (16,3 lat) oraz Taty (16,4 lat). W przypadku znanego z problemów z korozją Forda to 22,8 lat. Dla Mazdy to z kolei 22,3 lata, a dla Toyoty – 22,6 lat.
TUTAJ poznasz ranking 382 modeli pod kątem zabezpieczenia przed korozją.
Różnice między „polskimi” a z importu
„Ciekawostką jest też fakt, że samochody zarejestrowane po raz pierwszy jako nowe w Polsce do momentu demontażu miały ważny dowód rejestracyjny przez 22,6 roku. W przypadku aut importowanych, polski dowód rejestracyjny wygasł średnio po niespełna 13 latach. Średnia dla rynku wyniosła 15,6 roku” – informuje Samar.
W przypadku samochodów przywiezionych z zagranicy największa różnica dotyczy Lexusów, które są użytkowane aż o 5,9 lat dłużej niż modele zakupione w Polsce. Drugie miejsce zajmują BMW (5,7 lat), przed Infiniti (5,4 lat) oraz Mini (4,4 lat).
W odniesieniu do samochodów jednej marki, czyli Renault, miejsce zakupu nie ma znaczenia. Z kolei dla Daewoo różnica na korzyść polskiego salonu wynosi aż 3,7 lat. Wyprzedza ono Dodge'a (3,3 lata), Rovera (2,3 lata) oraz Cadillaca (1,9 lat).