Ten model BYD-a będzie pierwszym z europejskiej fabryki. Chińczycy zapowiadają dalszą ekspansję!

BYD, czyli największy chiński producent samochodów, a także aktualnie największy na świecie wytwórca pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in podzielił się swoimi planami ekspansji na Starym Kontynencie. Ambitny projekt zakłada drastyczne poszerzenie sieci sprzedażowej i serwisowej, ale to nie wszystko. Właśnie poznaliśmy pierwszy europejski model tego wytwórcy.
- Dolphin Surf będzie pierwszym modelem BYD-a produkowanym w nowej fabryce na Węgrzech.
- Marka zapowiedziała gwałtowną ekspansję w Europie, planując otwarcie aż 1000 nowych placówek do końca 2026 roku oraz wdrożenie sieci ultraszybkich stacji ładowania Flash Charging.
- Podczas targów IAA Mobility 2025 w Monachium BYD zaprezentował także program używanych aut BYD Certified Pre-Owned.
Chyba wszyscy jesteśmy zgodni, że na monachijskich targach IAA 2025 pierwsze skrzypce grały niemieckie firmy. W końcu pokazały tutaj zupełnie nowe BMW iX3 Neue Klasse, Mercedesa GLC EQ czy Volkswagena ID.Polo.
A co na to wszystko szybko rosnąca nowa siła w motoryzacji, czyli Chiny?
Swoje plany ogłosił największy gracz z Państwa Środka, czyli BYD
Szereg nowości ma za zadanie podkreślić rozwój marki na europejskim rynku i jej ambicje w obszarze elektromobilności. Podczas IAA Mobility 2025 w Monachium zdradzono, że BYD Dolphin Surf ma być pierwszym modelem tego wytwórcy produkowanym w Europie. Przedstawiono również plany dotyczące Flash Charging-u na Starym Kontynencie oraz programu pojazdów używanych.
Najważniejszą premierą modelową od BYD-a był publiczny pokaz modelu Seal 6 DM-i. To pierwsze kombi tego producenta na Starym Kontynencie jest już dostępne w polskiej ofercie, gdzie celuje w klientów rozważających zakup Volkswagena Passat B9 lub Skody Superb Combi.
Naszym zdaniem Seal 6 DM-i Touring to udane auto, które przekonuje wykończeniem, wyposażeniem, prowadzeniem i atrakcyjnymi warunkami gwarancji. Na dodatek BYD robi wrażenie umiarkowanym apetytem na paliwo.
BYD Dolphin Surf: made in Europe
BYD podczas IAA Mobility 2025 w Monachium ogłosił także, że miejski Dolphin Surf będzie pierwszym samochodem osobowym produkowanym przez tego wytwórcę w Europie. W tym celu buduje on fabrykę na Węgrzech w miejscowości Segedyn. Będzie to zakład o zdolności produkcyjnej 200 tys. samochodów rocznie.
Jednak najważniejsze, że węgierska fabryka pozwoli BYD-owi uniknąć karnego cła nałożonego na chińskie samochody elektryczne przez Unię Europejską w zeszłym roku.
Stella Li, wiceprezes chińskiego giganta motoryzacyjnego, podczas prezentacji w Monachium potwierdziła, że BYD rozpocznie produkcję na Węgrzech jeszcze przed końcem 2025 roku.
Choć europejski Dolphin Surf ma zawalczyć o rosnący rynek małych aut na prąd, zasadniczy cel jest jednak o wiele bardziej ambitny. Mianowicie firma chce w ciągu trzech lat produkować lokalnie wszystkie pojazdy elektryczne sprzedawane w Europie.
Chiński maluch już w polskiej ofercie
Polska premiera Dolphina Surfa miała miejsce w maju. Cennik tego samochodu otwiera kwota 82 700 zł za bazową wersję Active, od której można aktualnie odjąć od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tys. zł, dzięki bonusowi z programu NaszEauto.
Znajdujące się aktualnie w polskich salonach „delfinki” są (jeszcze) produkcji azjatyckiej. Niewykluczone, że po uruchomieniu fabryki na Węgrzech ceny tego miejskiego elektryka zostaną obniżone. Czy tak się stanie? Czas pokaże.
BYD ma bardzo ambitne plany ekspansji w Europie
Obecności BYD-a w Monachium towarzyszyło także ogłoszenie programu BYD Certified Pre-Owned. To nowa inicjatywa, która ma sprawić, że zakup używanego auta będzie równie przejrzysty i bezpieczny, jak zakup nowego.
Stella Li zapowiedziała również szybsze niż pierwotnie zakładano wdrożenie technologii Flash Charging w Europie. Pierwsze punkty ultraszybkiego ładowania będą instalowane już w 2026 roku, a do II kwartału planowanych jest 200–300 stacji ładowania. Warto zaznaczyć, że 1-megawatowe ładowarki są produktem premium nastawionym głównie na klientów należącej do BYD-a marki Denza.
Skalę europejskiej inwazji BYD-a najbardziej obrazowo uświadamiają założenia podane przez Stellę Li. Mianowicie ten chiński gigant planuje otworzyć do końca 2026 roku aż 1000 nowych placówek w całej Europie. Takie tempo wzrostu nie bierze się znikąd.
BYD ma ogromne ambicje dotyczące Starego Kontynentu. W 2030 roku chce sprzedawać tutaj aż 1 mln samochodów rocznie!