18 sierpnia 2025

Niespodzianka! Polska wysoko na świecie pod względem sprzedaży Audi, BMW i Mercedesa

niemieckie trio - audi rs3 2025

Samochody Audi, BMW i Mercedesa w 2024 roku złapały zadyszkę na największym dla siebie rynku świata, czyli w Chinach. Za to w Polsce zaliczyły spore wzrosty. W efekcie marka z czterema pierścieniami uplasowała się w TOP 10 światowych list. A jak poradziły sobie BMW i Mercedes?

  • Audi, BMW i Mercedes w 2024 roku najlepiej sprzedawały się w Chinach.
  • Niemieckie trio zaliczyło tam jednak spadek – od 5% (Audi) do 14% (BMW).
  • Polski rynek dla Audi był 10. największym na świecie.

Audi, BMW i Mercedes to jedne z ulubionych marek polskich kierowców. Aby się o tym przekonać wystarczy przejrzeć raport Internetowy Samochód roku 2024 według OTOMOTO. To właśnie one zdominowały wyświetlenia używanych aut osobowych.

Na pierwszym miejscu znalazło się BMW z 10,84-procentowym udziałem we wszystkich wyświetleniach. Na drugiej pozycji uplasowało się Audi (10,10%), które wyprzedziło trzeciego Mercedesa (8,64%).

TUTAJ przeczytasz test Mercedesa E 220 d.

Niemieckie trio ma pod górkę w Chinach i USA

Ale niemieckie trio ma ostatnio mocno pod górkę na najważniejszych dla siebie rynkach. Czyli w Chinach i w Stanach Zjednoczonych. W tym pierwszym kraju jego sprzedaż spadła ze względu na coraz mocniejszą pozycję rodzimych marek oraz zmieniające się gusta klientów.

Obecnie w Państwie Środka ponad 50% rynku zagarnęły dla siebie samochody typu NEV (New Energy Vehicle), czyli elektryki oraz hybrydy plug-in. I właśnie oba te rodzaje pojazdów w wykonaniu chińskich producentów często oferują znacznie więcej niż w przypadku europejskich.

Czyli lepsze ładowanie, większy zasięg czy nowocześniejsze technologie pokładowe. Nie dziwi więc, że Audi zdecydowało się na stworzenie nowej submarki z udziałem lokalnego koncernu SAIC. Jego pierwszym modelem jest E5 Sportback.

Z kolei w USA sprzedaż niemieckiego trio ograniczają cła, nałożone przez administrację Donalda Trumpa. Sytuację ratują ich amerykańskie zakłady. BMW dysponuje fabryką w Spartanburgu, a Mercedes – w Tuscaloosie. W gorszym położeniu jest Audi, które obecnie nie wytwarza samochodów w USA, lecz w Meksyku, również obłożonym nowymi cłami.

TUTAJ przeczytasz test Audi A6 C9 Avant 2.0 TDI.

Dominują Chiny, USA i Niemcy

Zgodnie z danymi Car Industry Analysis, Audi, BMW i Mercedes najwięcej samochodów sprzedają w Chinach, Stanach Zjednoczonych oraz w Niemczech. Kolejne rynki zbyt są dla nich już zdecydowanie mniejsze.

I tak, Audi w 2024 roku w Państwie Środka sprzedało 663 316 aut (-5%), w Niemczech było to 202 377 (-18%), a w USA – 196 576 (-14%).

BMW zaliczyło jeszcze większy, bo aż 14-procentowy spadek w Chinach, gdzie 2024 rok zakończyło z wynikiem 698 085 pojazdów. Drugim rynkiem dla tego wytwórcy były Stany Zjednoczone (374 519 szt. +3%), natomiast trzecim – Niemcy (233 907 szt., 0%).

Z kolei Mercedes w poprzednim roku był najmocniejszy również w Chinach, gdzie sprzedał więcej aut niż wspomniana dwójka (716 523 szt. -7%). W USA udało mu się znaleźć 377 037 nabywców (+7%), a w Niemczech – 313 149 (-7%).

Czwarty rynek dla trio segmentu premium zza naszej zachodniej granicy zawsze jest taki sam. To Wielka Brytania ze sprzedażą, odpowiednio, 122 431 szt. (Audi), 125 265 szt. (BMW) i 127 244 szt. (Mercedes).

TUTAJ przeczytasz test BMW X3 20 xDrive.

Niemieckie trio w 2024 roku nad Wisłą

Co ciekawe, Polska znajduje się wysoko na światowych listach dotyczących sprzedaży samochodów niemieckiego trio. W przypadku Audi w 2024 roku była 10. rynkiem. Nabywców znalazło 29 156 aut (+12%), czym wyprzedziliśmy m.in. Japonię (21 415 szt.), Turcję (19 698 szt.), Szwajcarię (17 980 szt.) oraz Australię (15 333 szt.) i Austrię (15 244 szt.).

W przypadku BMW nasz kraj uplasował się na 12. pozycji (27 109 szt, +17%), co oznacza, że znalazł się przed Australią (26 341 szt.), Turcją (25 744 szt.), a także Szwajcarią (21 814 szt.) i Holandią (21 424 szt).

Mercedes ze swoją sprzedażą nad Wisłą w 2024 roku wbił się idealnie pomiędzy Audi i BMW. Nasz rynek uplasował się bowiem na 11. miejscu z 35 393 samochodami, które trafiły do klientów. (+31%). Tym samym wyprzedziliśmy Holandię (33 604 szt.), Turcję (33 420 szt.), Kanadę (25 570 szt.) czy Szwecję (23 158 szt.).

TUTAJ przeczytasz o planach BMW dotyczących stworzenia rywala dla Mercedesa klasy G.

Bardzo dobre pierwsze półrocze 2025 roku

W pierwszym półroczu 2025 roku zarówno Audi, jak i BMW radziły sobie nad Wisłą jeszcze lepiej niż przed rokiem. Marka z Monachium po 6 miesiącach – zgodnie z danymi IBRM Samar – zajmowała 5. miejsce z rejestracją 14 875 pojazdów, co oznacza wzrost o 8,71% względem tego samego okresu 2024 roku.

Na 7. pozycji uplasowało się Audi, na które od stycznia do końca czerwca skusiło się 14 358 klientów (+8,28%). Mercedes wylądował tuż za nim, choć z niewielką stratą, wynoszącą 1,18%. W pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano bowiem 13 857 samochodów tej marki.

niemieckie trio - audi
niemieckie trio - bmw
niemieckie trio - mercedes